Digitale strategie
Digitalisatie is overal. Ongetwijfeld heeft dat ook een impact op je organisatie en je manier van werken. Om je relevantie te behouden en je concurrenten voor te blijven, is een digitale strategie cruciaal om je een weg te banen door het steeds maar technologischer wordende tijdperk en zo een veerkrachtige en toekomstbestendige onderneming uit te bouwen. Digitalisatie verandert je bedrijf, en daarom gaat een digitale strategie verder dan louter technologische aspecten: het dwingt je om ook je businessmodel, IT-infrastructuur en zelfs je gehele ecosysteem aan te pakken.
Of je nu nog maar net start met digitalisatie of je bestaande strategie onder handen wenst te nemen om je positie verder te versterken als een digitale leider, onze BDO Digital experten staan je graag bij doorheen je digitale transformatie. BDO Digital combineert zowel sectorspecifieke als digitale expertise die je de nodige inzichten verschaffen en het startschot afvuren van je digitalisatietraject. Een digitale strategie bouwen we samen uit in vier stappen:
1. Je bedrijf begrijpen
Begrijp je bedrijf, missie, en langetermijndoelstellingen vooraleer je een strategie uitstippelt. Waarom bestaat je bedrijf? Welke meerwaarde wil je creëren? Wat is je visie?
Daarnaast nemen we ook je bedrijfsprocessen en de optimalisatieopportuniteiten onder de loep. We geloven in ‘simplification before digitalisation’, in het verkennen van mogelijkheden voor de digitale transformatie van je bedrijf. Samen bouwen we je bedrijf op een toekomstbestendige manier weer op.
2. Je ICT-strategie bepalen
In een tweede fase beoordelen we je huidige IT-infrastructuur om te bepalen waar nood aan is om van je bedrijfsambities werkelijkheid te maken. We bouwen nu aan je digitale strategie waarbij we je bedrijfsstrategie aligneren met de IT-vereisten en de behoeften van je stakeholders.
3. Je digitale roadmap creëren
Je digitale strategie vertalen we daarna naar een digitale roadmap. Die helpt je je doelstellingen te bereiken: stap voor stap, project voor project en via een ‘first things first’-aanpak waarbij we zorgvuldig rekeninghouden met wat nodig is om van je transformatie een waar succes te maken (zoals de beschikbare middelen, stakeholdersprioriteiten, bedrijfsbeperkingen, organisatorische veranderingen, enz.).
4. Je ecosysteem bouwen
Digitale transformatie verandert vaak de relatie tussen bedrijven. We evolueren van een meer traditionele verstandhouding tussen leveranciers, verkopers, klanten, medewerkers, enz., naar een creatief ecosysteem waar verschillende partijen samenwerken aan oplossingen. Je digitale strategie veranderen mag dan wel een impact hebben op de verstandhouding met je stakeholders, maar wees gerust, je wordt gedurende dit hele proces bijgestaan door onze ervaren rotten in het vak.