Je hybrideorganisatie van morgen bouw je vandaag
Het hoeft niet herhaald te worden dat de coronapandemie telewerken een regelrechte boost heeft gegeven. Na 15 maanden niet in het kantoor te zijn geweest, vinden velen het best comfortabel om van thuis te werken. Volledig terugkeren naar hoe het was zit er niet langer in. Organisaties moeten daarom beginnen met de voorbereiding van een evenwichtige hybride manier van werken, waarbij ze structureel telewerken combineren met kantoorwerk.
84% wil minstens 2 dagen per week thuis werken
In mei 2020 voerden we al een eerste grootschalige telewerkenquête uit om de ervaringen van leidinggevenden en medewerkers in kaart te brengen na enkele weken werken in lockdown. Een jaar later herhaalden we deze studie om te kijken hoe deze ervaringen mogelijks waren veranderd. En wat blijkt? Het grootste deel van de deelnemers (84%) geeft de voorkeur aan twee telewerkdagen per week. Hogere productiviteit, geen woon-werkverkeer en een betere work-lifebalans zijn hiervoor de voornaamste argumenten. Toch begint de vermoeidheid van het fulltime telewerken wel door te wegen en kunnen velen niet wachten om terug te keren naar kantoor voor creatief teamwork en sociaal contact met collega’s.
Graag een uitgebreider overzicht van de resultaten? Download onze telewerkenquête 2.0 hier.
Begin je vandaag met de voorbereiding
De vraag is dus niet langer of je organisatie telewerken zal aanbieden, maar hoe. Een evenwichtig telewerkbeleid opstellen, leidinggevenden betrekken en coachen in deze hybride vorm van werken, efficiënt je vergaderstructuur aanpassen en de aanwezigheid van je medewerkers op kantoor optimaliseren met een registratiesysteem zijn maar enkele cruciale elementen die erbij komen kijken. Toch hebben veel ondernemingen nog geen telewerkbeleid of richtlijnen uitgewerkt.
Hoe faciliteer je hybridewerken?
Een combinatie van kantoor- en thuiswerken zal de sleutel zijn tot succes in het nieuwe normaal. Geen ‘one size fits all’-oplossing, wél specifieke aandacht voor je bedrijfscultuur en -context en de noden en wensen van je leidinggevenden en medewerkers. Een gedetailleerde NWOW-visie creëren voor 2021-2025 moet consistent zijn in vier dimensies die we de 4 B’s noemen. Ze omvatten alle aspecten van hybridewerken zoals:
- Telewerkbeleid
- (digitale) communicatie
- Mobiliteit
- Coaching en leidinggeven
- Cultuur en DNA
Tijdens de voorbereiding van deze aanpak is het belangrijk de elementen van elke dimensie te prioriteren die op korte termijn aangepast moeten worden om belangrijke of dringende problemen op te lossen. We bespreken deze aspecten in meer detail in onze whitepaper over hybridewerken.
Download whitepaper hybridewerken
Vertrouw op BDO in de NWOW
BDO helpt je graag je NWOW-visie voor 2021-2025 op te stellen. Op basis van de 4B’s bepalen we samen welke veranderingen nodig zijn en hoe je deze kan vertalen naar een evenwichtige business case.
En daar stopt het niet. Je kan ook op ons rekenen voor buy-in en het volledige implementatieproces van het project, van opleiding tot project- en verandermanagement. We stellen zorgvuldig een multidisciplinair team samen met één project manager die alle expertise coördineert. Contacteer ons gerust voor vrijblijvend advies om te kijken of een business case over hybridewerken een stap in de juiste richting is voor je organisatie.
Het is nu tijd om in actie te schieten. Wacht niet langer om onze experten te contacteren en ontdek wat we voor jou kunnen betekenen.