• BDO maakt financiële resultaten over 2018 bekend: wereldwijde omzet bereikt USD 9 miljard

BDO maakt financiële resultaten over 2018 bekend: wereldwijde omzet bereikt USD 9 miljard

11 december 2018

BDO versterkt leidende positie als adviseur voor de mid-market, met een wereldwijde omzet die de mijlpaal van US$ 9 miljard bereikt, en 80.000 medewerkers als drijvende kracht achter innovatief leiderschap.

  • Wereldwijde omzet stijgt met 10,7%*
  • Robuuste fusie- en overnameactiviteit, in combinatie met sterke autonome groei, verstevigt de positie van BDO als snelst groeiende, wereldwijde organisatie in business consulting in de afgelopen tien jaar
  • Nadruk op transformatie van rol van BDO-medewerkers naar adviseurs van de toekomst, samen met aanzienlijke investeringen in personeel, werpt vruchten af
  • Op innovatie gerichte aanpak vertaalt zich in efficiënte bedrijfsvoering en creëert waarde voor klanten
  • Versnelde groei versterkt leiderschap van BDO op haar markten

*in US$; 8,3% bij constante valutakoersen

BDO maakt bekend dat de totale omzet1 over het boekjaar eindigend per 30 september 2018 US$ 8,99 miljard / € 7,56 miljard bedraagt, een stijging van 10,7% jaar op jaar in US$ en 8,3% bij constante valutakoersen.

De versnelde groei van de wereldwijde organisatie vloeit voort uit een duidelijk strategisch doel: we willen marktleider zijn in de segmenten waarin we actief zijn, gesteund door de acquisitie van relevante bedrijfskritische activiteiten, zoals cyberbeveiliging. Met vestigingen in 162 landen boekte BDO in 2018 in alle regio’s een consistente groei. De regio waar de omzet het sterkst steeg, was Europa, Midden-Oosten & Afrika (+17%), gevolgd door Noord-, Midden- en Zuid-Amerika (+7,8%) en Azië Pacific (+6,6%).

De cultuur die bij BDO leeft, namelijk medewerkers, klanten en de samenleving helpen op de weg naar succes, komt tot uitdrukking in de verdere toename van het aantal medewerkers, mede door zij-instromers, met 8,4% naar 80.087 in 2018. Ze zijn werkzaam op 1.591 vestigingen verspreid over de hele wereld, zodat ze klanten van dichtbij in hun groeiproces kunnen begeleiden, ongeacht waar ze activiteiten willen ontplooien.

Global CEO Keith Farlinger: “Ik bedank de 80.000 medewerkers van BDO voor de schitterende prestatie in 2018. Onze mensen zijn uitzonderlijk, daarover bestaat geen enkele twijfel. De nauwe relatie die onze medewerkers onderling en met klanten opbouwen, en hun uitstekende dienstverlening hebben bijgedragen aan onze verdere wereldwijde groei. Dit komt omdat wij aan onze rol als adviseur van de toekomst op actieve wijze invulling geven en dus meer zijn dan alleen accountant of belastingadviseur: wij zijn kritische denkers, met de instelling dat we de klus gaan klaren.

“Vanuit het daadwerkelijke inzicht in de activiteiten van onze klanten blijven wij onze diensten op een onderscheidende wijze aanbieden. Door te investeren in technologie en mondiale slagkracht leveren wij innovatie die gewaardeerd wordt. Dat is de manier waarop BDO vooroploopt en ook voorop wil blijven lopen.”

Kernfactoren in succesvolle groei van BDO:

Leider in innovatie

In de visie van BDO gaat het bij innovatie om de succesvolle commerciële exploitatie van nieuwe ideeën. Ondernemingen die bij de BDO-organisatie zijn aangesloten (hierna ’Member Firms’), worden in snel tempo erkende leiders op het gebied van innovatie. Er wordt fors geïnvesteerd in informatietechnologie: niet alleen in toekomstgericht software en middelen (artificiële intelligentie, blockchain en robotisering van processen (RPA)), maar ook in data-analysediensten en technologische advisering. BDO bundelt zoveel mogelijk de krachten met toonaangevende spelers binnen de sector: de jarenlange wereldwijde samenwerking met Microsoft levert nog steeds voordelen op en wordt op lokaal niveau ondersteund via partnerships met onder meer Workday en Intuit.

BDO’s systeem voor jaarrekeningcontrole (APT) bevordert nog steeds de consistentie en de kwaliteit van het controleproces, In 2018 vond de transformatie naar APT Next Gen plaats. Het mondiaal gestandaardiseerde systeem biedt klanten altijd en overal een unieke ervaring, gesteund door leidende technologie en een intuïtieve controlemethodiek. Het wereldwijde BDO Portal is de spil in de klantervaring: een flexibel en veilig platform dat lokaal op maat kan worden toegesneden en dat de uitwisseling van informatie tussen BDO en haar klanten stroomlijnt.

Marktleider

Wat de ‘Member Firms’  wereldwijd bindt, is de wil om steeds de klant centraal te stellen en maatwerkoplossingen te bieden. De proactieve opstelling van BDO heeft zich in diverse landen vertaald in lokaal marktleiderschap. Zo heeft BDO in België haar aanbod van adviesdiensten getransformeerd op basis van de door klanten geuite wensen. Dit heeft geresulteerd in de overname van twee ondernemingen die zich bezighouden met de robotisering van processen (RPA) en met procesanalyse en -optimalisatie. Advisering vormt nu de meerderheid van het dienstenaanbod. Hierdoor is BDO in België een belangrijke speler op de adviesmarkt.

In het huidige moeilijke ondernemingsklimaat – de markten zijn volop in beweging onder invloed van digitale ontwikkelingen en voorschriften van toezichthouders – zijn de ‘Member Firms’ van BDO goed uitgerust om strategisch te denken, de juiste kansen te benutten wanneer deze zich voordoen, en met overtuiging hun werkzaamheden uit te voeren. Het aanbod van BDO in India omvat automatisering, data-analyse en e-learning voor klanten in meerdere sectoren. Op het gebied van belastingen en technologie is BDO India marktleider: de dienst BDO ENABLE GST wordt aan meer dan 180 ondernemingen verleend en tot op heden zijn ruim 10.000 bwt-aangiftes en vijf miljoen transacties verzorgd.

Adviseur van de toekomst

Het alsmaar groeiende personeelsbestand van BDO onderstreept haar sterke positie in de ‘strijd om talent’. Dit is te danken aan de combinatie van een mondiale strategie en lokale initiatieven: in Indonesië bijvoorbeeld transformeert BDO kostencentra in winstcentra via haar geavanceerd wervingsproces. Hierbij worden neurowetenschap, ultramoderne zelflerende systemen en kunstmatige intelligentie toegepast om de werving, de selectie en het behoud van medewerkers te veranderen. Dit is gebundeld tot een dienst die aan klanten wordt aangeboden. De medewerkers van BDO werken als partner samen met klanten en helpen hen – en elkaar – om de juiste beslissingen te nemen en waarde te creëren.

In haar rol als adviseur van de toekomst gebruikt BDO – nu – haar inzichten en connecties om klanten te sturen. Onze ervaren en deskundige mensen zijn goed in staat om de problemen waarover ondernemingen zouden moeten nadenken, in kaart te brengen – en om oplossingen te vinden. Zo heeft BDO Denemarken het huidige sociale-medialandschap benut om met de online BDO Business Game haar innovatieve wervingsstrategie te promoten. Die uitzonderlijke ervaring is het resultaat van goede communicatie, aanpassingsvermogen en luistervaardigheid.

Keith Farlinger: “De resultaten van BDO, niet alleen in 2018 maar vanaf de oprichting 55 jaar geleden, duiden op een groot toekomstpotentieel voor onze organisatie. Dit jaar is BDO voor de tweede keer in drie jaar tijd door het International Accounting Bulletin (IAB) uitgeroepen tot Network of the Year. Zonder meer een indrukwekkende prestatie. Maar we willen niet op onze lauweren rusten: de wereld verandert in sneltreinvaart en we moeten de beste mensen blijven aantrekken om onze klanten niet goed, maar exceptioneel goed te kunnen blijven bedienen.

“We zijn een mensenorganisatie en ik zie dat BDO elke dag innovatie en waarde levert en medewerkers, klanten en gemeenschappen helpt op weg naar succes. Dat is de droom die ik voor BDO wil waarmaken.”

[1] Inclusief door BDO aangegane exclusieve samenwerkingsverbanden