• Eerste Belgische meldpunt voor bedrijfsfraude

Eerste Belgische meldpunt voor bedrijfsfraude

23 april 2019

Advieskantoor BDO garandeert anonimiteit voor wie fraude door collega’s wil melden

Voor het eerst in ons land kunnen werknemers gevallen van fraude in hun bedrijf anoniem melden via een onafhankelijke meldpunt. Het initiatief komt van advieskantoor BDO. Uit cijfers van BDO blijkt dat één op de drie gevallen van bedrijfsfraude het werk is van een interne medewerker of leidinggevende. Door absolute anonimiteit te verzekeren, wil BDO ervoor zorgen dat bedrijfsfraude sneller kan opgespoord worden. Op dinsdag 16 april keurde het Europees Parlement nog een verplichte bescherming voor klokkenluiders goed.

Voor klokkenluiders die wantoestanden binnen een bedrijf willen aankaarten is anonimiteit de belangrijkste voorwaarde. Als onafhankelijk adviesorgaan voor bedrijven lanceert BDO daarom het eerste Belgische meldpunt voor bedrijven. Werknemers van bedrijven - die gebruik maken van de dienstverlening van BDO -  krijgen zo de mogelijkheid om, volledig anoniem, mogelijke gevallen van bedrijfsfraude te melden, zelfs als ze gepleegd werden door leidinggevenden.

Dat kan gaan over verduistering van gelden, diefstal van goederen, medewerkers die hun tankkaart gebruiken voor de wagen van hun partner, facturen die worden afgeleid naar een privérekening, of boekhoudkundige constructies waarmee vakantietrips worden betaald.

De klokkenluiders kunnen hiervoor gebruik maken van een beveiligde website die door de fraude-experten van BDO wordt beheerd. Zelfs het IP-adres van de computer van waaruit de melding wordt gedaan, kan niet achterhaald worden. Eenmaal de klacht is ingediend, zullen medewerkers van BDO een eerste analyse doen van de melding. Als de klacht gerechtvaardigd lijkt, zal BDO de gemelde feiten doorspelen aan een verantwoordelijke van het bedrijf, bij voorkeur de voorzitter van de raad van bestuur.

Het is de directie van het bedrijf die, eventueel onder begeleiding van de experten van BDO, die de fraude verder zal onderzoeken en er eventueel administratieve of juridische gevolgen aan kan geven, eenmaal de feiten zijn bewezen. Dat kan gaan van een interne bemiddeling tot gerechtelijke vervolging.

“De enige weg waarlangs medewerkers de klok kunnen luiden, is via de hiërarchische ladder van het bedrijf. Maar wat als de fraudeur juist daar zit? Dan wordt het al snel in de doofpot gestopt. Bovendien riskeert de medewerker in kwestie aangepakt te worden door de fraudeur die mogelijk een hogere functie uitoefent. Dat wil je uiteraard vermijden.”
Stéphane Goddé, Senior Manager Forensics & Litigation Support bij BDO


Inside job

Uit een onderzoek van BDO bij 250 Belgische ondernemingen, vorig jaar in november gepubliceerd, blijkt dat meer dan een derde (37%) van de gevallen van bedrijfsfraude een ‘inside job’ is. Bovendien blijkt dat bedrijven jaarlijks 5% van hun omzet verliezen aan frauduleuze praktijken. Uit gegevens van de Association of Certified Fraud Examiners, een internationale beroepsvereniging van forensische fraude-onderzoekers,  blijkt dat in 44% van de meldingen van bedrijfsfraude iemand binnen de organisatie aan de alarmbel trekt. Toch blijkt dat niet zo eenvoudig. Volgens BDO heeft het merendeel van de Belgische bedrijven geen beleid of procedures waarbij fraude gemakkelijk en effectief kan worden gemeld.

“Fraude in een bedrijf kan daardoor lange tijd onder de radar blijven, ondanks dat meerdere collega’s op de hoogte waren. Via ons platform kan de identiteit van de klokkenluider op geen enkele manier achterhaald worden. We hopen dat medewerkers daardoor sneller geneigd zijn om de fraude te melden, zodat de directie de gepaste maatregelen kan nemen.”
Stéphane Goddé, Senior Manager Forensics & Litigation Support bij BDO


Europese verplichting

Het interne, onafhankelijke meldpunt van BDO is uniek in België. In ons land ontbreekt tot nu toe een wetgeving die klokkenluiders bescherming bieden. Het Europees Parlement keurde op dinsdag 16 april een regeling goed die EU-landen verplicht zo’n wetgeving binnen twee jaar in te voeren. Er zijn nog maar een tiental EU-landen die zo’n uitgebreide wetgeving hebben, waaronder Nederland. De wet moet onder meer voorkomen dat werkgevers vergeldingsmaatregelen treffen tegen klokkenluiders.

Het is voor het eerst dat in de hele Europese Unie gelijke bescherming geboden gaat worden aan mensen die misstanden bij hun werkgever aan de orde stellen. Aanleiding voor wetgeving op Europees niveau waren onthullingen in de afgelopen jaren zoals Dieselgate, Luxleaks en de Panama Papers.

“Onze buurlanden gebruiken al langer gelijkaardige interne communicatielijn in een gezonde open bedrijfscultuur. We zijn blij dat de Europese Unie nu een algemene wetgeving ter bescherming van klokkenluiders uitroept. Op deze manier hopen we ook in België frauduleuze praktijken sneller te kunnen opsporen en aanpakken.”
Stéphane Goddé, Senior Manager Forensics & Litigation Support bij BDO

Voor meer informatie omtrent dit nieuwe meldpunt kunt u onze flyer raadplegen.