Deze website maakt gebruik van cookies. Op deze manier kunnen we u een meer gepersonaliseerde dienstverlening bieden. Door het gebruik van deze website gaat u akkoord met het feit dat wij 'cookies' gebruiken. Lees onze privacy policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kunt deleten en blokkeren.
  • Voordeel alle aard bedrijfswagen: referentie CO2-uitstoot voor 2020

Voordeel alle aard bedrijfswagen: referentie CO2-uitstoot voor 2020

11 december 2019

De referentie CO2-uitstoot voor de berekening van het voordeel alle aard voor het privégebruik van een bedrijfswagen voor het inkomstenjaar 2020 werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

Referentie CO2-uitstoot voor 2019 en 2020

Voor inkomstenjaar 2020 (aanslagjaar 2021) is de referentie CO2-uitstoot als volgt vastgelegd:

  • Voertuigen met benzine, LPG-, of aardgasmotor: 111 g/km
  • Voertuigen met dieselmotor: 91 g/km

Voor inkomstenjaar 2019 (aanslagjaar 2020) bedroeg deze:

  • Voertuigen met benzine, LPG-, of aardgasmotor: 107 g/km
  • Voertuigen met dieselmotor: 88 g/km

 

Hoe bereken je het voordeel alle aard?

Principe

De cataloguswaarde en de CO2-uitstoot van de wagen bepalen de omvang van het voordeel alle aard.

6/7 van de cataloguswaarde wordt vermenigvuldigd met een coëfficiënt afhankelijk van de CO2-uitstoot van de wagen.

De coëfficiënt bedraagt 5,5% bij een CO2-uitstoot van initieel 95 g/km voor een dieselwagen en 115 g/km voor een benzinewagen of een wagen aangedreven door LPG- of aardgas. Per extra gram CO2/km meer dan wel minder verhoogt of verlaagt deze coëfficiënt met 0,1%. De coëfficiënt bedraagt echter nooit minder dan 4% of meer dan 18%.

De referentie CO2-uitstoot wordt jaarlijks bij KB vastgelegd voor het volgende jaar.

 

Hybride wagens

Voor hybride wagens wordt het voordeel berekend op basis van de CO2-uitstoot, maar voor zuiver elektrische wagens wordt het voordeel alle aard altijd berekend op basis van 4%.

Vanaf 2020 moet voor zogenaamde 'valse hybrides' aangekocht/geleased vanaf 1 januari 2018 gekeken worden naar de CO2-uitstoot van het overeenstemmende model met enkel een verbrandingsmotor. Als er geen overeenstemmend model met enkel een klassieke aandrijving bestaat, moet de C02-uitstoot van de hybride wagen worden vermenigvuldigd met 2,5.

Een hybride wagen wordt als een 'valse hybride' beschouwd wanneer de accucapaciteit minder dan 0,5 kWh per 100kg wagengewicht bedraagt of de uitstoot meer dan 50 gram CO2 per kilometer is. De criteria om het overeenstemmende model te bepalen zijn gepubliceerd in het KB van 5 september 2019, B.S. 17 september 2019.

De fabrikant of invoerder is verplicht om het overeenstemmende voertuig te bepalen. Zij bezorgen de fiscus de informatie (inclusief de vergelijking met alle types die in aanmerking komen) bij de marktintroductie van de wagen. Voor bestaande modellen moeten de gegevens voor 20 april 2020 overgemaakt worden.

De fiscus zal vervolgens de volledige lijst publiceren.

 

Ouderdom van het voertuig

Het voordeel alle aard daalt in functie van de ouderdom van het voertuig. De cataloguswaarde wordt jaarlijks met 6 % verminderd, zonder dat deze basis lager mag worden dan 70%:

  • 0-12 m: 100%
  • 13-24 m: 94%
  • 25-36m: 88%
  • 37-48m: 82%
  • 49-60m: 76%
  • Vanaf 61m: 70%

Deze leeftijdsparameter voor de wagen geldt voor zowel tweedehandsvoertuigen als nieuwe voertuigen, rekening houdend met het aantal maanden die verlopen zijn na de eerste inschrijving van het betrokken voertuig bij de DIV.

 

Minimum voordeel

Het voordeel alle aard kan op jaarbasis echter nooit minder bedragen dan:

2020: 1.360 EUR

2019: 1.340 EUR

2018: 1.310 EUR

2017: 1.280 EUR

 

Contact

Bij vragen over dit onderwerp kunt u terecht bij uw gebruikelijke BDO-contactpersoon of bij een van onze fiscale experten van het Global Employer Services team: