Deze website maakt gebruik van cookies. Op deze manier kunnen we u een meer gepersonaliseerde dienstverlening bieden. Door het gebruik van deze website gaat u akkoord met het feit dat wij 'cookies' gebruiken. Lees onze privacy policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kunt deleten en blokkeren.
  • Personeel BDO kiest voortaan zelf hoe vaak ze thuiswerken

Advieskantoor maakt telewerk de standaard voor 850 medewerkers: persoonlijk geluk en kleinere ecologische voetafdruk

01 juli 2020

De ruim 850 werknemers van BDO België hoeven na corona niet per se elke dag naar kantoor. In functie van hun job, afspraken met klanten en de eigen behoefte om collega’s te zien, kunnen ze voortaan zelf kiezen hoeveel dagen per week ze van thuis uit werken of vanuit welk van de 11 kantoren van BDO in België ze dat doen. De nieuwe manier van werken laat het personeel in de eerste plaats toe zelf het beste evenwicht te zoeken tussen hun persoonlijke thuissituatie en de professionele invulling van hun job. Het nieuwe beleid helpt bovendien het ambitieus klimaatplan van het bedrijf te realiseren. 

Door corona hebben veel bedrijven en organisaties aangekondigd om hun personeel tot het einde van het jaar thuis te laten werken. Advieskantoor BDO gaat nog een stap verder. Na een interne bevraging gaf meer dan de helft van het personeel aan 2 à 3 dagen te willen thuiswerken en thuis productiever te zijn dan op de werkvloer. Dat gevoel ligt in lijn met de eerdere bevraging van BDO bij 4.000 Belgen waarin 6 op de 10 Belgen aangeeft minstens 2 dagen per week te willen telewerken na corona. Reden genoeg voor BDO om van thuiswerk de standaard te maken. 

“We wilden al langer af van het klassieke beeld dat onze werknemers zich moeten verantwoorden om thuis te werken. De coronacrisis heeft dit proces versneld. Voortaan is het nieuwe normaal bij BDO thuiswerk. 2 à 3 dagen per week thuiswerken laat ons personeel toe om slimmer te leven en te werken.”

Wim Galbusera, Human Resources Director bij BDO België

Thuiswerk als standaard

Medewerkers van BDO België konden al van lang voor de coronacrisis regelmatig van thuis uit werken. Maar het advieskantoor wil zijn personeel nu de kans geven om zelf te kiezen wanneer ze het nodig vinden om naar kantoor te komen. Het bedrijf verplicht zijn personeel dus niet om 1 of 2 dagen of de hele week thuis te werken. Hoeveel dagen iemand thuiswerkt, kan variëren van week tot week en naargelang de noden van het team. 

“Het spreekt voor zich dat een starter meer sturing en coaching nodig heeft van collega’s op de werkvloer, dan een ervaren consultant die zijn job door en door kent. Maturiteit en zelfstandigheid zijn de belangrijkste woorden om in te schatten wat de meest ideale werkomstandigheden zijn. En dat alles zonder het DNA van BDO te verloochenen: een evenwicht tussen thuiswerk, teamcohesie en dichtbij de klanten staan. Vooral door dat laatste is een typisch kenmerk van BDO dat we geenszins willen verliezen.”

Wim Galbusera van BDO België

Kleinere ecologische voetafdruk 

Eind 2019 werd BDO uitgeroepen tot eerste CO2-neutrale advieskantoor van België door een ambitieus klimaatplan. Die ambities zet het bedrijf kracht bij door het thuiswerk nu op te voeren. Alleen al tijdens de maanden maart, april en mei lag het brandstofverbruik van het bedrijf 80% lager dan voor de coronacrisis. 

“Dat onze CO2-uitstoot een pak lager zal liggen door onze nieuwe aanpak, is mooi meegenomen. Het was zeker niet onze grootste motivatie om van telewerk een blijver te maken. Dat is het persoonlijke geluk van onze medewerkers.”

Wim Galbusera