• Historiek

Historiek

1967-1977

Jan Hillen is 44 als hij als accountant de deur uitstapt bij Arthur Andersen. Het is 1967 en tijd voor een eigen audit- en accountancykantoor. Met focus op financiële dienstverlening aan filialen van internationale ondernemingen en aan lokale familieondernemingen. Hij vestigt zich in Woluwe en verzamelt een selecte groep specialisten rond zich. Enkele jaren later staat zijn kantoor – mede dankzij de intense samenwerking met de Fiscale Hogeschool – ‘top of mind’ binnen de sector.

1977-1987

Hillens kantoor groeit en mikt internationaal. Nieuwe expertise en internationale samenwerking dringen zich op. Jan associeert met Camps, Obers & Co, Registeraccountants en Belastingadviseurs in Nederland. In diezelfde periode doet Frans Samyn zijn intrede, hij komt uit het bedrijfsleven. Het kantoor ‘Hillen & Co’ wordt ‘Hillen, Samyn, Cornelis & Co’ en opent een tweede kantoor in Antwerpen. Zijn echte Benelux-dimensie krijgt het kantoor door lid te worden van beroepsorganisaties als het IBR en IDAC (België), het NIVRA (Nederland) en het IRE (Groothertogdom Luxemburg).

De reputatie blijft groeien en het kantoor wekt de interesse van BDO Binder, een Europees-Amerikaans-Canadees netwerk. Hillen, Samyn & Co stapt in de samenwerking en neemt het BDO-logo op in zijn naam. De weg naar de wereld ligt open voor ‘BDO Hillen’ (later BDO België).

1987-1997

Intussen barst het hoofdkantoor in Woluwe uit zijn voegen. Er zit weinig anders op dan de zetel te verhuizen naar het Woluwedal. Tegelijk zetten de partners hun zinnen op Wallonië. Het duurt niet lang of ook die uitdaging is een feit. Het Waalse kantoor van André Kilesse en Michel Grignard in de regio Luik fuseert met BDO Hillen, met kantoren in Brussel en Antwerpen. Vanaf 1992 mag het kantoor zich met recht en rede een nationale groep noemen. Een jaar later wordt de nationale draagkracht versterkt met een vierde kantoor in Drongen (Gent).

1997-2007

Met de eeuwwisseling stapt de organisatie een nieuw tijdperk binnen. In 2002 verlaat Arthur Andersen de markt. Niemand had dit ooit verwacht. Die schok zet de toon voor een tijd waar veel spelers verdwijnen en de regulering toeneemt. BDO krijgt de wind in de zeilen en bouwt zijn eerste website. Wereldwijd groeit onze geloofwaardigheid en steeds meer bedrijven doen een beroep op BDO’s expertise.

Dankzij de integratie met de Fiduciaire J. Van Breda (1999) verdubbelt ons Antwerps kantoor zijn capaciteit. De visie is duidelijk: BDO wil zo dicht mogelijk bij de klanten staan en opent steeds meer kantoren verspreid over het land, onder meer in Namen (2001), Hasselt (2003) en Waver (2006). Ook het Brusselse hoofdkwartier krijgt een nieuwe zetel. Zaventem is nu al elf jaar onze Belgische uitvalsbasis.

2007-2017

De strategie van regionale expansie is nog niet voltooid. West-Vlaanderen krijgt een kantoor in Roeselare (2007), gevolgd door nieuwe vestigingen in Lasne (2008) en in hartje Brussel (2013). Wat begon als een ambitieuze eenmanszaak telt vandaag negen kantoren met 600 experten actief over het hele land.

Tegelijk breiden we ons expertisedomein uit. Pragmatisch. Nieuwe mensen brengen nieuwe, multidisciplinaire kennis binnen: interim-management, ‘financial reporting’, ‘human capital’… In huis wordt het nieuwe werken binnen een Activity Based Office de leidraad. De medewerkers kiezen hun werkplek in functie van hun activiteiten. Papier wordt vermeden, het ‘digitaal’ krijgt voorrang, de ‘open space’ en papierloze werkplek worden de norm. Het werkt.

De verandering en snelheid van evolutie nemen exponentieel toe. Een nieuwe generatie vennoten introduceert innovatieve ideeën. Tegelijk stappen ook onze klanten het nieuwe, digitale tijdperk binnen. Evolutie is eigen aan mens en maatschappij, maar vandaag lijkt het wel alsof we in een revolutie zijn beland. Omgaan met verandering – en klanten daarbij begeleiden - is deel van het DNA van BDO dat zijn eigen organisatiestructuur en dienstenaanbod proactief in lijn brengt met de noden en behoeften van de nieuwe wereld.

2017- ...

Het vertrouwen is er … de ambitie nog altijd even groot als 50 jaar terug. Met dat verschil dat organisaties en mensen anno 2017 werken en leven in een wereld die continu verandert, onzeker is, complex en vaag (de zgn. VUCA-wereld). Alles wordt met alles verweven, big data en het internet of things sturen processen, beslissingen, strategie en slaagkansen. Zo’n klimaat vraagt een andere manier van werken. Flexibel en visionair zijn. Helderheid bieden. Het belang van human capital, internationalisering, digitalisering… verruimt onze rol als auditor, financieel expert of fiscaal, juridisch, en bedrijfsadviseur. We worden specialisten in advies dwars door alle activiteiten heen. De eilanden van vroeger vormen een archipel die in de eerste plaats geïntegreerde oplossingen biedt voor de nieuwe uitdagingen en groeiambities van onze klanten. Het doel van BDO is nog altijd hetzelfde als in 1967. We willen de voorkeurspartner van de ondernemers zijn. Een vertrouwenspersoon. Alleen de wereld waarin en de manier waarop veranderen fundamenteel.