Deze website maakt gebruik van cookies. Op deze manier kunnen we u een meer gepersonaliseerde dienstverlening bieden. Door het gebruik van deze website gaat u akkoord met het feit dat wij 'cookies' gebruiken. Lees onze privacy policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kunt deleten en blokkeren.
  • 3 leadershiptips voor meer veerkracht 4.0

    Een nieuw perspectief op falen

Artikels:

Een nieuw perspectief op falen

31 juli 2020

Beeld je even in dat je deelneemt aan een videocall en dat je de andere deelnemers begroet met een zelfzekere ‘hallo allemaal’. Tevergeefs, zo lijkt het, want ook al zien ze je mond bewegen, niemand hoorde iets. ‘We horen je niet’, ‘Sta je nog op mute?’, ‘Probeer een andere microfoon’, ‘Heb je je computer al opnieuw proberen opstarten?’, hun goedbedoelde woorden weergalmen door je hoofdtelefoon. Plots begrijp je hoe je oma zich gevoeld moet hebben toen je maar bleef herhalen hoe ze op de rode knop moest drukken om op te hangen. Van een mislukking gesproken…

We hebben het allemaal al wel eens meegemaakt: iets nieuws uitproberen dat niet uitdraait zoals je in gedachten had. Zelfs met een handleiding loopt het soms mis, denk maar aan het in elkaar knutselen van een Ikeakast. Toch moeten we op tijd en stond onze horizon verbreden en leren hoe we zaken kunnen verbeteren. Zeker in de huidige onzekere crisistijd, is het extra belangrijk om veerkracht op te bouwen en nieuwe vaardigheden aan te leren.  

Hoe kunnen we een economie uitbouwen die veerkrachtiger en sterker is dan de voorgaande? Niemand wil terugkeren naar files, hoge stressniveaus en burn-outs, toch? Ook al zal het een proces van trial and error zijn, laat je faalangst je er niet van weerhouden grootste dingen te verwezenlijken. 

Tip #1 Mislukkig of herhaling?
Als iemand een situatie als echt definieert, is die echt in haar gevolgen.’ Thomas Theorem of de zelfbevestigende stelling 

Je ervaring van gebeurtenissen bepaalt hoe je erop reageert. In andere woorden: probeer je iets nieuws uit dat niet werkt en interpreteer je dat als falen, dan verkleint de kans dat je het proces voortzet en succes bereikt. Zie je die ervaring echter als een iteratie waarvan je kan leren, dan maakt die deel uit van een traject. 

Gebruik je tijd in quarantaine om je visie op falen te veranderen. Neem een routineactiviteit zoals het uitsturen van e-mails, ontbijten of naar de winkel gaan. Pen 20 zaken neer die je kan veranderen aan die routine. Hoe zou dat de uitgevoerde activiteiten verbeteren? Verander dagelijks 1 (klein) aspect van je gekozen routine. Wat werkte? Wat niet? Herhaal dit proces elke dag. Je zal merken dat de oefening steeds makkelijker wordt omdat je kan voortbouwen op de geleerde lessen van de dag voordien. Al snel zal je een hele nieuwe manier van werken ontdekken! 

Tip #2 Maak falen een deel van je plan
Reken op mislukkingen. Het is en zal altijd een normaal, zelfs essentieel onderdeel van zakendoen zijn. Geen enkel bedrijf of persoon heeft ooit iets groots bereikt zonder eerst de berekende risico’s na te gaan wanneer ze experimenteren met innovatieve opties of oplossingen. Bovendien helpt falen niet alleen je leerproces te versnellen, maar blijf je zo de concurrentie ook steeds een stapje voor. 

Experimenteren of ‘expres falen’ is niet voor watjes. Draait je experiment niet uit zoals je hoopte, voelt een dag hard werken vaak erg onproductief aan, wat nog meer druk op een al stresserende situatie legt. Bijgevolg riskeer je stappen over te slaan en te kiezen voor de meest voor de hand liggende oplossing. 
Test je verschillende opties echter op een goedkope en snelle manier, dan scherp je je vindingrijkheid en creativiteit geleidelijk aan waarmee je op lange termijn heel wat voordeel zal behalen. En hoe kan je beter iets nieuws integreren in je manier van werken dan er voortdurend voor te plannen? 

Elementen van creatief plannen 

  1. Prioriteer en focus op een beperkt aantal op te lossen problemen
  2. Bepaal het onzekerheidsniveau en baken het probleem duidelijk af
  3. Maak tijd vrij door onbelangrijke of niet dringende taken te elimineren. Het Covey kwadrant kan hierbij helpen. 
  4. Plan een vast tijdstip in (bv. twee dagen per week) om opties te exploreren, te testen, te falen en het proces te herhalen.
  5. Kies de meest haalbare optie om in meer detail te testen (bv. met een haalbaarheidsmatrix)
  6. Plan tijd in om te reflecteren (bv. een retrospect) en om de geleerde lessen te delen.

Tip #3 Steun je team in hun fouten
Sommige mensen zijn uitvinders van nature, ze leven ervoor om nieuwe zaken uit te testen, te falen en te leren. Zelfs voor hen is het proces eng en soms zelfs volledig ontmoedigend. Beeld je even in hoe personen die niet graag risico’s nemen zich moeten voelen! Steun daarom zowel verbaal als non-verbaal zij die het (berekend) risico nemen!  

Stelt een teamlid iets voor, probeer dan eens verder te bouwen op dat idee door elke reactie te laten beginnen met ‘ja, en…’ in plaats van ‘nee, want…’ of ‘ja, maar…’. Nog beter: maak er een spel van! Elke keer dat een teamlid ‘nee’ of ‘maar’ zegt, krijgen ze een punt. Wie aan het einde van de meeting het meeste punten verzameld heeft, moet de vergaderzaal opruimen of voor de rest een koffie gaan halen. Niets leuker dan een spelelement toevoegen om de creativiteit te stimuleren en de obstakels die deelname in de weg staan weg te ruimen. Extra leuk: het maakt werken eens zo fijn!