• VRT kiest voor duurzaam woon-werkverkeer
Case study:

VRT kiest voor duurzaam woon-werkverkeer

17 juni 2019

De Vlaamse openbare omroep VRT wil via telewerk en een modal shift zijn woon-werkverkeer verduurzamen en tot 35% minder autoverplaatsingen realiseren. Moet lukken. Onder meer dankzij het Vaigo-mobiliteitsplatform dat de uiteenlopende vervoerskeuzes voor de meer dan 2000 medewerkers faciliteert. En tegelijk de complexe administratieve workload tot een minimum beperkt. 

Het fileleed en de mobiliteitsknoop in ons land komen bijna dagelijks aan bod op de VRT. Steeds meer medewerkers willen het probleem niet alleen aanklagen maar zelf bijdragen tot een duurzame en milieuvriendelijkere oplossing. 

“Je kunt en mag dus als bedrijf niet achterblijvenSteeds meer collega’s zoeken naar alternatieven om hun woon-werkverkeer flexibel en duurzaam te organiseren. Ze kiezen steeds minder voor een zwart-witoplossing en willen kunnen variëren in functie van hun persoonlijke situatie of het seizoen. Met Vaigo reiken we een eigentijdse oplossing aan.” 
Mobiliteitscoördinator Elien Raport

Maximale keuzemogelijkheden 

Voor de VRT het mobiliteitsplatform Vaigo van Eurides leerde kennen, experimenteerde een projectgroep met een mobiliteitstool waar medewerkers tickets voor het openbaar vervoer kunnen aankopen. Dat leidde uiteindelijk tot de opmaak van een nieuw woon-werkverkeerreglement dat meer flexibiliteit mogelijk maakt en drie vervoersprofielen bepaalt (zie hieronder). 

“Dankzij het Vaigo-platform kunnen we de VRT-vervoersprofielen omzetten naar de praktijk. Voor alle duidelijkheid, onze tussenkomst in het woon-werkverkeer is voor het merendeel van onze medewerkers - een extra en staat los van ons loonbeleid.” 

De mobiliteitstool en het Vaigo-platform vullen elkaar binnen dat opzet perfect aan: 

Vaigo is een systeem waarmee we de drie profielen (kosten)efficiënt kunnen beheren en de uiteenlopende keuzes van onze medewerkers tussen en binnen de drie profielen kunnen faciliteren.” 

Op maat van front- en backoffice 

Dankzij het platform kan de VRT op een werkbare manier tegemoetkomen aan de afspraken met de werknemersvertegenwoordiging. Eurides biedt geen ‘off-the-shelf’-oplossing, maar denkt echt mee en past het platform desgewenst aan. 

“Dat is een sterke troef in vergelijking met andere oplossingen op de markt. Zo ontwikkelde Eurides een speciale robot die de keuze van onze medewerkers tussen de drie profielen gebruiksvriendelijk begeleidt. Ze kunnen zelfs simulaties maken tussen verschillende mobiliteitskeuzes in functie van hun persoonlijke situatie. Tegelijk drukt de oplossing de administratieve en fiscale workload voor onze backoffice-medewerkers aanzienlijk.” 

Ten slotte is de keuze voor Vaigo een toekomstgerichte zet. De mobiliteitsmarkt verandert zo snel, het aanbod van vervoersmogelijkheden groeit als het ware dagelijks. 

“Dat kun je als organisatie intern niet zelf accuraat opvolgen, laat staan aanbieden en beheren,” weet Elien Raport. “Anders gezegd, we zijn blij dat Eurides dat voor ons doet en verzekert dat het mobiliteitsaanbod naar onze medewerkers de markt kan volgen.” 

Drie vervoersprofielen met elk een naam 

1.    Het stadsprofiel (Jaak) is bestemd voor die medewerker die binnen een straal van 10 km van het werk woont of in de zone met dezelfde postcode als de VRT. Hij krijgt geen vergoeding voor autogebruik, maar wel een abonnement voor geïntegreerd lokaal openbaar vervoer en een flexibele fietsvergoeding. 

2.    Het vast profiel (Sofie) kiest voor een jaarabonnement op het openbaar vervoer, gecombineerd met oplossingen op maat voor het voor- en natraject. 

3.    Het variabel profiel (Ronny) kiest voor maximale flexibiliteit en krijgt een fietsvergoeding en een virtueel budget ter beschikking, gebaseerd op de reële afstand tussen werk en woonplaats. De collega’s die voor dit profiel kiezen, wisselen vlotjes af tussen duurzame verplaatsingsmodi.