Is duurzaamheid de nieuwe graal? Zo lijkt het. In de breedste zin van het woord welteverstaan. Duurzaamheid reikt veel verder dan milieuvriendelijk ondernemen en is een verhaal van waarden en normen. Het biedt ‘een format voor een welvarende en veerkrachtige economie met langetermijnperspectieven’ schrijft Peter Van Laer in zijn opiniestuk. Ondernemingen zonder een visie die duurzaamheid omarmt, zetten zichzelf op termijn uit de markt. Behalve de wetgeving – lees het artikel ‘Groene mobiliteit’ en de steekkaart ‘Fiscaliteit en parafiscaliteit mobiliteit’ – eist ook de consument duurzame producten en diensten. Medewerkers op hun beurt willen zich vereenzelvigen met een werkgever die duurzame waarden nastreeft. En zijn extra gemotiveerd wanneer ze effectief kunnen bijdragen aan een betere maatschappij. Anders gezegd, employee engagement is fundamenteel voor een succesvol bedrijf. Marketingexperten Inge van Belle en Klaus Lommatzsch schreven een boek vol over de drijfveren om je ‘engagement game’ naar een niveau hoger te tillen.
“Duurzaamheid is een verhaal van waarden en normen.”
Ver genoeg durven vooruitkijken is trouwens een eigenschap die als het ware in elk businessplan zou moeten zijn ingebed. Zo’n plan is een dynamisch gebeuren dat voeling houdt met en inhaakt op de marktevolutie(s). Daarom engageren we ons vijf jaar lang als exclusieve partner van de innovatiecampus Living Tomorrow, bouwen we BDO Advisory verder uit met toekomstgerichte expertises (denk maar aan datamanagement) en versterken we onze proximiteit bij de klant door de laatste blinde vlek in ons fijnmazig, flexibel netwerk in België in te vullen via ons partnerschap met fiduciaire Dekegeleer in Henegouwen.
Focussen op de toekomst betekent evenzogoed blijven investeren in de business as usual. Dat blijkt ook uit de diverse andere topics die in deze To The Point aan bod komen.
Ik behoor zelf tot generatie X – het einde van mijn werktijd nadert – maar kijk, dankzij de inzet en levensvisie van onze jongeren, vol vertrouwen naar het BDO van morgen.