Ondanks de vele nieuwe wettelijke vereisten op het vlak van duurzaam ondernemen is het verrassend dat bedrijven de sterkste druk om duurzamer te worden niet vanuit de overheid, maar vanuit hun klanten en medewerkers voelen.
Ondanks de vele nieuwe wettelijke vereisten op het vlak van duurzaam ondernemen is het verrassend dat bedrijven de sterkste druk om duurzamer te worden niet vanuit de overheid, maar vanuit hun klanten en medewerkers voelen.
Een recent onderzoek dat BDO België en Mercuri Urval bij 150 ondernemingen uit verschillende sectoren uitvoerden, bracht aan het licht dat klanten steeds meer interesse tonen in de duurzaamheidsstrategieën en -prestaties van bedrijven. Het onderzoek toonde met name het volgende aan:
Bovenstaande cijfers tonen aan dat steeds meer klanten hun waarden laten meespreken wanneer ze producten en services kiezen. Dat geldt ook in een b2b-context, want van bedrijven wordt verwacht dat ze verantwoord handelen in hun volledige waardeketen. En naarmate die waardeketens zich over de hele wereld uitbreiden, moeten ondernemingen erover waken dat hun leveranciers, onderaannemers en dienstverleners zich aan strenge maatschappelijke, milieu- en governancenormen houden.
Deze trend wordt ook versterkt door de steeds strengere wettelijke verplichtingen binnen de waardeketen, zowel nationaal (bijv. in Noorwegen, Duitsland en Frankrijk) als in de EU. Denk maar aan de regels inzake duurzaamheidsrapportage door bedrijven, de conflictmineralenverordening, de verordening over ontbossingsvrije producten en het voorstel over de zorgvuldigheidsverplichtingen van ondernemingen op het gebied van duurzaamheid en de regelgeving over dwangarbeid (als de Europese instellingen die uiteindelijk aannemen).
Die nieuwe wetten brengen een doorsijpeleffect op gang van grote multinationals (die de gevolgen van de wetgeving rechtstreeks voelen) naar hun leveranciers. Daardoor hebben ze niet alleen een effect op grote bedrijven, maar op iedereen naarmate de verwachtingen en vragen van klanten veranderen.
Ondernemingen doen er goed aan hun waardeketen voldoende aandacht te geven, want hun zwaarste impact op milieu en maatschappij komt meestal van activiteiten eerder en verderop in die keten. Enkele voorbeelden:
Als ze geen verantwoordelijkheid nemen voor hun waardeketen, riskeren bedrijven dat hun naam wordt gekoppeld aan ecologische en maatschappelijke problemen. En die kunnen niet alleen hun reputatie schaden, maar ook juridische en financiële gevolgen hebben. Daarom moeten bedrijven kiezen voor duurzaamheid in hun waardeketen en de krachten bundelen met hun partners om te verzekeren dat er in de hele keten duurzaam wordt gewerkt.
Bedrijven kunnen duurzaam inkopen op drie manieren benaderen: op productniveau, op leveranciersniveau en met een gezamenlijke aanpak.
Idealiter passen ondernemingen bovenstaande methodes tegelijk toe en helpen ze kwetsbare leveranciers vooruit met capaciteitsopbouwende activiteiten en financiële prikkels. Door te kiezen voor een overkoepelende, gezamenlijke aanpak zetten bedrijven een aanzienlijke stap richting duurzaam inkopen en dragen ze bij aan een mooiere toekomst voor iedereen.
Vraag ons vandaag nog om deskundig advies. We helpen je met plezier een verantwoorde, veerkrachtige waardeketen op te bouwen die voldoet aan de wettelijke vereisten en uitdagingen van vandaag én klaar is voor morgen. Blijf de concurrentie een stap voor met duurzame praktijken die niet alleen goed zijn voor je onderneming, maar ook voor de maatschappij en de planeet.
Toelichting:
BDO Belgium en Mercuri Urval voerden het onderzoek gezamenlijk uit, in de volgende landen: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland. Voor het onderzoek werden bedrijven ondervraagd over hun houding ten opzichte van duurzaamheid, de obstakels waarmee ze te maken krijgen en hun belangrijkste drijfveren. Het onderzoek werd verricht aan de hand van een vragenlijstmethode. Aan de online enquête die in november-december 2023 werd afgenomen, namen ongeveer 150 bedrijven deel. Het volledige rapport wordt eind april 2024 gepubliceerd.