Voordeel alle aard bedrijfswagen: referentie CO2-uitstoot voor 2025
Voordeel alle aard bedrijfswagen: referentie CO2-uitstoot voor 2025
Referentie CO2-uitstoot voor 2024 en 2025
Voor inkomstenjaar 2025 (aanslagjaar 2026) is de referentie CO2-uitstoot als volgt vastgelegd:
- Voertuigen met benzine, LPG-, of aardgasmotor: 71 g/km
- Voertuigen met dieselmotor: 59 g/km
Voor inkomstenjaar 2024 (aanslagjaar 2024) bedroeg deze:
- Voertuigen met benzine, LPG-, of aardgasmotor: 78 g/km
- Voertuigen met dieselmotor: 65 g/km
Hoe bereken je het voordeel alle aard?
Principe
De cataloguswaarde en de CO2-uitstoot van de wagen bepalen de omvang van het voordeel alle aard x ouderdomscoëffiënt (zie hieronder).
6/7 van de cataloguswaarde wordt vermenigvuldigd met een coëfficiënt afhankelijk van de CO2-uitstoot van de wagen.
De coëfficiënt bedraagt 5,5% bij een CO2-uitstoot van 59 g/km voor een dieselwagen en 71 g/km voor een benzinewagen of een wagen aangedreven door LPG- of aardgas. Per extra gram CO2/km meer dan wel minder verhoogt of verlaagt deze coëfficiënt met 0,1%. De coëfficiënt bedraagt echter nooit minder dan 4% of meer dan 18%.
De referentie CO2-uitstoot wordt jaarlijks bij KB vastgelegd voor het volgende jaar.
Concreet voor inkomstenjaar 2025:
Benzinewagen, LPG, aardgas | Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot - 71) x 0,1)]% x 6/7 x ouderdomscoëffiënt |
Dieselwagen | Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot - 59) x 0,1)]% x 6/7 x ouderdomscoëffiënt |
Elektrische wagens
Voor elektrische voertuigen wordt het voordeel alle aard als volgt berekend:
Cataloguswaarde x 4% x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt (zie hieronder).
Hybride wagens
Voor hybride wagens wordt het voordeel berekend op basis van de CO2-uitstoot, maar voor zuiver elektrische wagens wordt het voordeel alle aard altijd berekend op basis van 4%.
Vanaf 2020 moet voor zogenaamde 'valse hybrides' aangekocht/geleased vanaf 1 januari 2018 gekeken worden naar de CO2-uitstoot van het overeenstemmende model met enkel een verbrandingsmotor. Als er geen overeenstemmend model met enkel een klassieke aandrijving bestaat, moet de CO2-uitstoot van de hybride wagen worden vermenigvuldigd met 2,5.
Een hybride wagen wordt als een 'valse hybride' beschouwd wanneer dit oplaadbaar hybridevoertuig een accucapaciteit minder dan 0,5 kWh per 100kg wagengewicht bedraagt of de uitstoot meer dan 50 gram CO2 per kilometer is. De criteria om het overeenstemmende model te bepalen zijn gepubliceerd in het KB van 5 september 2019, B.S. 17 september 2019.
Onder oplaadbaar hybridevoertuig wordt verstaan een voertuig dat zowel is uitgerust met een brandstofmotor als een elektrische batterij die opgeladen kan worden via een aansluiting op een externe energiebron buiten het voertuig.
De fabrikant of invoerder is verplicht om het overeenstemmende voertuig te bepalen. Zij bezorgen de fiscus de informatie (inclusief de vergelijking met alle types die in aanmerking komen) bij de marktintroductie van de wagen. Voor bestaande modellen moeten de gegevens voor 20 april 2020 overgemaakt worden.
De fiscus heeft inmiddels de lijst gepubliceerd: Bedrijfswagens | FOD Financiën (belgium.be).
Ouderdom van het voertuig
Het voordeel alle aard daalt in functie van de ouderdom van het voertuig. De cataloguswaarde wordt jaarlijks met 6% verminderd, zonder dat deze basis lager mag worden dan 70%:
- 0-12 m: 100%
- 13-24 m: 94%
- 25-36m: 88%
- 37-48m: 82%
- 49-60m: 76%
- Vanaf 61m: 70%
Deze leeftijdsparameter voor de wagen geldt voor zowel tweedehandsvoertuigen als nieuwe voertuigen, rekening houdend met het aantal maanden die verlopen zijn na de eerste inschrijving van het betrokken voertuig bij de DIV.
Minimum voordeel
Het voordeel alle aard kan op jaarbasis echter nooit minder bedragen dan:
2025: 1.650 EUR
2024: 1.600 EUR
2023: 1.540 EUR
2022: 1.400 EUR
2021: 1.370 EUR
2020: 1.360 EUR
Contact
Bij vragen over dit onderwerp kan je terecht bij je gebruikelijke BDO-contactpersoon of bij een van onze fiscale experten van het Global Employer Services team:
- Nancy Slegers, BDO Antwerpen
- Peter Wuyts, BDO Brussels Airport
- Nicolas Stockmans, BDO Brussels Airport
- Isabelle Schunk, BDO Luik