E-facturering verplicht vanaf 2026 voor B2B
E-facturering verplicht vanaf 2026 voor B2B
Waarom is e-facturering belangrijk?
Vanaf 2026 moeten alle Belgische ondernemingen overschakelen van papieren facturen naar hun digitale equivalent. Het doel is om het factureringsproces te vereenvoudigen en te versnellen. Hierdoor dalen de administratieve kosten en is er meer fiscale transparantie. De voordelen van deze overschakeling zijn talrijk. Zo verkleint onder meer ook de ecologische voetafdruk omdat papier verdwijnt en boekhoudprocessen verder kunnen worden geautomatiseerd.
Ondernemingen zullen zich moeten houden aan specifieke maatstaven voor het formaat en de verzending van e-facturen. Dat verbetert de interoperabiliteit tussen systemen. De overgang naar verplichte e-facturering zou ook de invoering van e-factureringstechnologieën moeten stimuleren om zo het concurrentievermogen van Belgische ondernemingen op internationaal vlak te versterken.
Bereid je nu al voor
Kortom, de overgang naar verplichte B2B e-facturering in België vanaf 2026 is een cruciale stap in de modernisering van handelspraktijken in ons land. Dit initiatief belooft de efficiëntie te verhogen, de kosten te verlagen en bij te dragen tot een duurzamere toekomst, met het oog op een betere tax compliance. Als Belgische onderneming bereid je je best nu al voor op deze onvermijdelijke overgang naar een digitale en papiervrije toekomst.
Contact
Heb je vragen bij deze nieuwe regelgeving, of wil je de impact van deze nieuwe regels voor jouw situatie graag laten bekijken? Onze btw-experten staan ter beschikking voor advisering of assistentie bij btw-formaliteiten.