Nieuw Vlaams regeerakkoord

De Vlaamse regeringsonderhandelaars zijn het eens geworden over een regeerakkoord waar de coalitie verder mee aan de slag kan. Zo ligt vast wat de omvang van het nieuwe Vlaamse beleid is, waar bespaard wordt en welke belastingen stijgen of dalen.  
 
Hieronder overlopen we kort de voorgestelde wijzigingen op het vlak van fiscaliteit en  
arbeidsmarkt/werk op basis van de huidige stand van zaken. In een volgende publicatie en rekening houdend met verdere ontwikkelingen zullen we dieper ingaan op deze wijzigingen. Blijf ons dus zeker volgen! 

“Van Vlaanderen een nog betere plek maken om te wonen, te werken en te leven”: dat is de komende 5 jaar de ambitie van de nieuwe Vlaamse regering. De regering plant daarvoor tal van investeringen op het vlak van o.a. welzijn en onderwijs, en belastingverlagingen. Vermits men uitgaat van een begroting in evenwicht vanaf 2027 betekent dit wel dat er elders bespaard moet worden door o.a. belastingverhogingen. Zo is bijvoorbeeld de afspraak gemaakt om de prijs van de dienstencheque te verhogen en de fiscale aftrek ervan af te schaffen (ook al wordt dit niet expliciet vermeld in het regeerakkoord).

 
Fiscale maatregelen 
 
De maatregelen die de nieuwe Vlaamse regering wil doorvoeren kaderen in het verder werken aan een rechtvaardig en eerlijk fiscaal beleid dat gebouwd is op drie
pijlers: hervormen, vereenvoudigen en handhaven. Het blijft koffiedik kijken hoever die fiscale hervormingen gaan en wie daar baat bij zal hebben.  
 

  • Erfbelasting en registratierechten 

 
De Vlaamse regering wil de erfbelasting hervormen en verlagen. Vooral voor kleine en middelgrote erfenissen zou dit een impact hebben. Ze denkt hierbij niet alleen aan de kinderen en de langstlevende partner die erven, maar ook aan de broers, zussen en andere personen. Exacte tarieven vinden we niet terug in het regeerakkoord. Wel zou het principe dat de schenkbelasting niet hoger mag zijn dan de erfbelasting behouden blijven. 
 
Voor de aankoop van de enige en eigen (eerste) woning zou het tarief van de registratierechten verlagen van 3% naar 2%. De belastingverlaging zou ingaan vanaf 1 januari 2025. Daarbij zal rekening gehouden worden met de datum waarop de aankoopakte wordt verleden bij de notaris. Het verlaagde tarief voor de aankoop van panden door beroepsverkopers gaat van 4% naar 6%.   
 
Keerzijde van de belastingverlaging is dat er strenger zou worden toegezien op een correcte inning van de rechten (ook al zou de standaardboete van 20% in de registratiebelasting voor wie niet op tijd aan de voorwaarden voor het verlaagd tarief voldoet, gemilderd worden), en zouden bepaalde achterpoortjes gesloten worden. Het zou hierbij mogelijks gaan over het oneigenlijk gebruik van de stichting voor privé vastgoed. Hier is bijvoorbeeld in het verleden ook al sprake van geweest. Een andere piste gaat over de zogenaamde ‘verdachte periode’ voor schenkingen. Momenteel kan de fiscus alsnog successierechten vorderen voor niet-geregistreerde schenkingen die drie jaar voor het overlijden van de schenker gebeurd zijn. Mogelijks gaat hierbij de drie jaar naar vijf jaar. De vrijstelling van schenkbelasting en het verlaagde tarief in de erfbelasting voor familiale ondernemingen en vennootschappen kunnen eveneens tegen het licht gehouden worden. 

  • De regering wil de verkeersfiscaliteit rond elektrische wagens aanpassen. De vrijstelling van verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling (BIV) voor nieuw ingeschreven nulemissievoertuigen zou herzien worden. Voor de leasingvoertuigen gaat de regering in overleg met de andere gewesten. 

 
Ten slotte wil de regering werken aan een betere uitwisseling van informatie en neemt ze bijkomende maatregelen om fiscale fraude tegen te gaan.  
 

Sociale maatregelen 

De Vlaamse regering heeft een reeks arbeidsmarktgerichte maatregelen opgesomd, die ook voor werkgevers een impact zullen hebben: 

  • Zo beoogt de regering een verhoogde en duurzame terugkeer naar werk van langdurig zieken, door o.a. werkgevers hierin een grotere rol te geven en de mogelijkheid om deeltijds of progressief aan het werk te gaan met behoud van een deel van de RIZIV-uitkering uit te breiden.
  • Deze regering wil inzetten op opleiding van werknemers door o.a. overheidssteun per sector te voorzien bij het behalen van bepaalde streefcijfers op vlak van opleiding, het Vlaams Opleidingsverlof (VOV) - zowel het individuele als het gezamenlijke - te verankeren, maar ook de focus ervan te wijzigen, het duaal leren uit te breiden en werkplekleren en IBO (de Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming) te stimuleren.  
  • Daarnaast blijft de regering ondernemingen ondersteunen om personen met een arbeidsbeperking te werk te stellen, zullen de loon- en arbeidsvoorwaarden van werknemers in dienstencheque sectoren worden verbeterd en wordt in overleg met de sociale partners ingezet op werkbaar werk. 
  • In de strijd tegen discriminatie op de werkvloer en sociale dumping zal de sociale inspectie met 30 inspecteurs worden versterkt.  
  • Inzake arbeidsmigratie wordt o.a. voorzien om de doorlooptijd voor het aanvragen van een gecombineerde vergunning te verkorten in samenspraak met de federale regering. 
  • Specifiek voor de zorgsector werkt de regering o.a. aan een concept van meervoudig werkgeverschap zodat met één arbeidsovereenkomst voor meerdere werkgevers kan worden gewerkt. 

Het is nu wachten op het wetgevend initiatief voor de modaliteiten van deze en andere maatregelen. Mocht je evenwel hier nu al vragen bij hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen met Hubert Hellraeth of Rutger Van Boven voor het fiscale luik, of met Lore Vanhaute voor het sociale luik, of met je vertrouwde BDO-adviseur.