Hoe succesvol zakendoen in een dynamische mondiale omgeving?

Dubbelinterview met Pat Kramer, CEO BDO Global, en Peter Van Laer, CEO BDO Belgium

In dit exclusieve dubbelinterview zitten we aan tafel met twee invloedrijke figuren bij BDO: Pat Kramer, CEO BDO Global, en Peter Van Laer, CEO BDO Belgium. Ze geven hun visie over hoe BDO navigeert door complexe geopolitieke uitdagingen, baanbrekende technologische ontwikkelingen zoals AI, een razendsnel wijzigende internationale regelgeving en talentmanagement.
Geopolitiek heeft altijd al een invloed gehad op het economische klimaat, maar de impact ervan op bedrijfsstrategieën is vandaag groter dan ooit. Is het voor een organisatie eigenlijk wel mogelijk om zich hierop voor te bereiden, bijvoorbeeld via risicomanagement?

Pat: “Het klopt dat geopolitiek altijd al een rol heeft gespeeld bij het vormgeven van het economische klimaat. Maar in een intergeconnecteerde mondiale omgeving zoals we die vandaag kennen, is de invloed ervan op de bedrijfsstrategie groter dan ooit. We zien een grote complexiteit, en er is niet één gemakkelijke oplossing om zich hieraan aan te passen. Klanten moeten wendbaar zijn en sneller reageren op geopolitieke ontwikkelingen die hun bedrijfsvoering beïnvloeden. Handelsconflicten, inflatie, leningkosten, rentetarieven en energie, … het zijn allemaal factoren die volatieler zijn dan ooit en een impact op hun business.”

Peter: “De voorbije jaren hebben verschillende crisisperiodes elkaar snel opgevolgd. Denk maar aan de financiële crisis, de migratiecrisis, de klimatologische uitdagingen en de coronapandemie, om er slechts een paar te noemen. In België en andere landen hebben hoge inflatiecijfers een grote impact op consumenten en bedrijven, terwijl ook de financieringskosten voor reguliere investeringskredieten snel stijgen.”

Pat: “Veel organisaties hebben niet de middelen om over elk thema de nodige kennis te vergaren. Klanten vertrouwen op BDO als expert. Wij helpen klanten bij het navigeren door geopolitieke gebeurtenissen. En hoewel het misschien niet mogelijk is om elke geopolitieke gebeurtenis te voorspellen, kunnen organisaties zich hierop zeker voorbereiden en de impact ervan beperken door zorgvuldige planning, risicobeheer en een proactieve aanpak om geopolitieke invloeden beter te begrijpen. Bedrijven moeten ook waakzaam blijven voor veranderingen in regelgeving en compliance-eisen, vooral in internationale markten.”

Peter: “Onder het motto 'Never waste a good crisis' heb je als bedrijfsleider tal van mogelijkheden om je organisatie robuuster te maken voor de toekomst. Anticiperen op mogelijke knelpunten in plaats van crisismanagement is de boodschap. In samenwerking met Living Tomorrow ontwikkelde BDO Belgium specifieke technieken om een zogenaamd 'geheugen van de toekomst' op te bouwen, waarbij we ondernemers als het ware een kompas aanreiken om indicatoren en alarmsignalen tijdig te detecteren.”

Is de toenemende impact van Europese regelgeving op de economie een bedreiging, een kans of een gamechanger?

Pat: “De impact van Europese regelgeving op de economie heeft vele facetten. Deze wetgeving kan uitdagingen en kosten voor bedrijven veroorzaken, maar biedt tegelijk ook kansen voor degenen die op een doelgerichte manier door het wetgevend landschap navigeren. Europese regelgeving kan dienen als een katalysator voor globale verandering, bijvoorbeeld via het beïnvloeden van normen en praktijken in verschillende industrieën. Dit zorgt voor een gamechanger in de bredere context van globaal bestuur en duurzaamheid. Hoe organisaties deze regelgeving percipiëren en erop reageren, zal in grote mate bepalen of ze een bedreiging, een kans of een gamechanger is voor hun specifieke omstandigheden.”

Peter: “We merken dat Europese beleidsmakers veel actiever zijn op het gebied van regelgeving dan andere continenten. In Zuidoost-Azië zien we bijvoorbeeld meer een zelfregulerend industrieel beleid, dan dat beleidsmakers regels van bovenaf opleggen. Dit creëert een ander speelveld voor bedrijven. Het lijdt ook geen twijfel dat Europese ondernemers de komende jaren veel extra regelgeving op zich af zullen zien komen. Het blijft dus meer dan ooit essentieel om grote disrupties op dit vlak zoveel mogelijk te voorkomen.”

Wat zijn volgens jullie de belangrijkste uitdagingen voor bedrijven in de komende vijf jaar? En hoe kan BDO hen ondersteunen en faciliteren?

Pat: “Het aantrekken en behouden van goed opgeleid talent zal een uitdaging blijven. Telewerk, veranderende jobverwachtingen, demografische veranderingen en de behoefte aan voortdurende bijscholing zal werken blijven vormgeven.”

“Bovendien zullen de steeds snellere digitalisering en technologische ontwikkelingen organisaties blijven uitdagen om zich aan te passen en te innoveren. Met de komst van AI zal er de komende drie tot vijf jaar een heleboel veranderen, met gevolgen voor mensen en bedrijven. Elke dag duiken er nieuwe technologieën op die bedrijven ingrijpend veranderen. Het omarmen van digitale transformatie wordt voor een onderneming dan ook essentieel om een concurrentiële en relevante marktspeler te blijven. Ook organisaties met een sterk aanpassingsvermogen zullen de nodige voorsprong kunnen opbouwen.”

“Tot slot zien we in onze business snel evoluerende risico- en kwaliteitsfactoren, met een verhoogde aandacht vanuit de klassieke en sociale media. Om deze uitdagingen effectief aan te pakken, is het van cruciaal belang om solide interne controlestructuren op te zetten.”

De opkomst van artificiële intelligentie is onomkeerbaar. Welke rol speelt BDO hierin?

Pat: “We zien AI als een belangrijke kans voor zowel BDO als onze klanten. In dit domein doen we aanzienlijke investeringen, inclusief het opbouwen van strategische partnerships met technologiebedrijven om onszelf in de frontlinie van AI te positioneren. Zo bieden we diensten aan die voor onze klanten het pad effenen naar deze nieuwe technologie. In elk geval staan we als wereldwijd vertakt advieskantoor in polepositie om onze klanten te helpen bij het implementeren van AI-oplossingen.”

Peter: “Het is inderdaad opvallend dat we een enorme democratisering van nieuwe technologische modellen zien. Zowel onze eigen medewerkers als onze klanten profiteren van het gemak waarmee we repetitieve taken kunnen automatiseren en taken kunnen uitvoeren waarvan we dachten dat ze alleen door mensen uitgevoerd zouden kunnen worden. Ik voorspel een enorme productiviteitstoename in bedrijven en organisaties, wat meteen ook een deel van de oplossing kan worden in de huidige strijd voor talent.”

“In dit kader verwijs ik graag naar de lancering in 2022 van aiGust, een fintechbedrijf dat we vanuit BDO Belgium oprichtten, samen met onze sectorgenoten Van Havermaet en Vandelanotte. Met aiGust hebben we de ambitie om gegevens uit bestaande boekhoudsoftwarepakketten en andere bronnen te combineren en artificiële intelligentie te gebruiken om automatisch financiële adviezen, trends en benchmarks te formuleren voor de bedrijfswereld. We beschikken al over heel wat financiële knowhow, die we nu kunnen combineren met digitale kennis en AI-competenties om bedrijven nog beter en gerichter te adviseren. Alles draait rond samenwerking: het samenbrengen van bedrijfsgegevens op een veilige en geanonimiseerde manier die de prestaties van algoritmes alsmaar verbetert.”

Pat, een van de domeinen waarop je de komende jaren wil focussen is de 'war for talent' en de al veelbesproken 'Great Resignation'. Zonder het juiste talent aan boord zal BDO zijn klanten niet volwaardig kunnen ondersteunen. Hoe zal BDO dit aanpakken?

Pat: “Om ervoor te zorgen dat we over het juiste talent beschikken om onze klanten optimaal te kunnen ondersteunen, hanteren we een holistische aanpak om de juiste mensen aan te trekken, te behouden en te ontwikkelen, om zo onze klanten een uitzonderlijke service aan te bieden. Ik denk hierbij aan continue investeringen in vormings- en ontwikkelingsprogramma’s, zodat onze medewerkers hun vaardigheden en expertise kunnen blijven ontwikkelen. Ook het creëren van een inclusieve cultuur - waarin iedereen zich gewaardeerd en ondersteund voelt – staat hoog op onze agenda. Een ander belangrijk aandachtspunt is het welzijn van alle collega’s op de werkvloer. En last but not least blijven we investeren in technologieën die de samenwerking en efficiëntie tussen onze teams bevorderen.”

Peter: “Als CEO van BDO Belgium ben ik ervan overtuigd dat we niet langer nood hebben aan klassieke boekhoudprofielen, maar eerder aan professionals met inzicht in boekhouding en een helder helikopterzicht op klantendossiers. Zo kunnen onze experts de vertaalslag maken naar gewenste strategische acties op maat van een CFO en CEO. Een van onze sterke punten bij het rekruteren van nieuw talent is dat we ITAA- en IBR-gecertificeerd zijn, waardoor we zowel individuele medewerkers als teams professioneel kunnen laten groeien.”

“Op het vlak van diversiteit en inclusie sparen we kosten noch moeite om jonge ouders in ons bedrijf proactief te begeleiden en te ondersteunen, onder andere via een duidelijk afgelijnd oudertraject. Dit traject start al voor de komst van het eerste kind, omdat veel toekomstige ouders zich dan al afvragen of ze het ouderschap wel zullen kunnen combineren met hun job. Voor de uitrol van dit programma werkten we nauw samen met de KU Leuven en onze collega’s van BDO Nederland. We keken naar de hoofdoorzaken en kritische valkuilen in oudertrajecten. Zo konden we een breed scala aan stressfactoren identificeren, waaronder onrealistische deadlines, het niet of onvoldoende op de hoogte zijn van flexibele arbeidsregimes, een hoge werkdruk, de uitdaging om werk tijdig los te laten en een soms verstikkende productiviteitsdruk.”

Hoe kijkt BDO Global naar het Belgische filiaal als economische speler in het hart van Europa? Op welke manier heeft BDO Belgium een voorbeeld- of pioniersfunctie voor andere landen? Wat zijn onze sterke punten, en wat kan eventueel beter?

Pat: “BDO Belgium heeft al een mooi groeiparcours afgelegd, met uitbreidingsstrategieën die succesvol bleken te zijn. Ik zie in België een innovatieve mentaliteit, wat een cruciale factor is in het aantrekken van nieuw talent, klanten en het maximaal benutten van marktkansen.”

Peter: “Ons Belgisch team is zeer oplossingsgericht, waardoor we prioriteit geven aan het aanpakken van klantenbehoeften in plaats van louter te focussen op het leveren van diensten. We opereren als een marktgericht kantoor, wat ons de nodige voorsprong oplevert in een competitieve sector.”

“Door de steeds sneller evoluerende digitalisering en automatisering worden bedrijven uitgedaagd om zich aan te passen en continu te innoveren. Het omarmen van digitale transformatie is essentieel om een concurrentiële en relevante marktspeler te blijven.”

Pat Kramer - Global CEO BDO

Peter Van Laer - CEO BDO Belgium

“Ons Belgisch BDO-team is zeer oplossingsgericht, waardoor we prioriteit geven aan het aanpakken van klantenbehoeften in plaats van louter te focussen op het leveren van diensten.”