Inspireren is het begin van innovatie

Vision 2030 maakt de toekomst tastbaar

Wat een dag. Ruim 20 experten van BDO en TomorrowLab namen zo’n 120 ‘C-level’-deelnemers een hele dag lang op sleeptouw door de toekomst met al haar kansen, bedreigingen en risico’s voor bedrijven en organisaties. Plaats van die inspiratiedag: de gloednieuwe innovatiecampus van Living Tomorrow.

We kunnen de toekomst niet voorspellen, maar we kunnen haar wel voorbereiden. De vraag is hoe?

“Inspireren was de leidraad”, zegt Walter Vanherle, een van de drijvende krachten achter deze tweede editie van Vision 2030 en innovatiegoeroe bij BDO Belgium. “Proeven van de technologische mogelijkheden en innovaties die de toekomst voor ondernemers en leidinggevenden in petto heeft. En hoe ze die kunnen inzetten om hun organisatie, hun business en hun concurrentiepositie te versterken en te verzekeren.” 

Zaadjes planten

De kracht van de inspiratiedag zat in de afwisseling en de mix van thema’s, innovatieve technologieën, keynotesprekers en rondetafels. Vision 2030 werd een volle dag ‘speeddaten’ en netwerken met tech-experten en ervaringsdeskundigen. Uitwisselen van ervaringen en best practices met collega-ondernemers actief in de meest uiteenlopende sectoren. “Inspireren doe je niet door mensen een hele dag in een auditorium op te sluiten, maar door ze onder te dompelen in echte innovatieverhalen die misschien sciencefiction lijken, maar het helemaal niet zijn. Aan de hand van concrete cases, ervaringen en experimenten maak je de mogelijkheden tastbaar van wat vandaag technologisch al haalbaar is en van innovaties die nog niet bestaan, maar in de toekomst werkelijkheid zullen worden. De ervaringsruimtes van Living Tomorrow laten je bovendien letterlijk zien en voelen wat de experten vertellen en voorspellen. Dat is zaadjes planten. Dat is Vision 2030.”

Innovatievermogen cultiveren

“Ik wil wel eens weten hoe ver we in die toekomst kunnen kijken”, fluistert een deelnemer tegen haar buur. Ze kwam erachter tijdens zes inspiratiesessies van telkens 20 minuten die zich kristalliseerden rond vijf megatrends: de metaverse, ‘citizen scientists’, ‘data sharing’, ‘future of strategy’ en ‘digital twins’. De ruimte ontbreekt hier om dieper in te gaan op de inhoud van elke sessie, maar we geven je wel zes sterke take-aways:

  1. Met de bijna onuitputtelijke kracht van data delen komt een even grote verantwoordelijkheid om correct met die data om te springen.
  2. Dankzij digital twins (virtuele kopie of tweeling van de werkelijkheid) simuleer je processen en ideeën waardoor je zonder risico kunt experimenteren of analyses maken om het in de echte wereld nog beter te doen.
  3. Je zal er versteld van staan hoeveel van je medewerkers innovatie- en technologieminded zijn, maar hun ‘verdoken’ talent niet aan bod (kunnen) laten komen. We noemen ze ‘citizen scientist’. Zaak is om ze te traceren en kansen te bieden binnen jouw organisatie. Alternatief is dat je ze op termijn verliest.
  4. Wie weerstand biedt tegen innovatie of de technologische toekomst ontkent, zet zijn bedrijf of organisatie vroeg of laat buitenspel.
  5. We hebben de neiging om het effect van een technologie op de korte termijn te óverschatten en het effect op de lange termijn te ónderschatten (wet van Roy Charles Amara, voormalig voorzitter van het Institute for the Future).
  6. Aan de hand van strategische modellen, zoals ‘Scenario Planning’ vertaal je de berg beschikbare data in concrete, toegankelijke ‘verhalen’ waarmee je je medewerkers aan boord krijgt en op één lijn.

Volgens Patrick Kestens, valt of staat het innovatievermogen van een onderneming met de betrokkenheid en beleving van de medewerkers. Als Senior Manager Innovatie & Intrapreneurship, stuwt hij binnen BDO Belgium de innovatiecultuur (lees ook het artikel ‘Dragons’ Den geeft BDO vleugels’, To The Point 01/2023). Met Dragons’ Den, BDO’s interne innovatietraject, creëert BDO een omgeving waarin medewerkers in alle vertrouwen hun creativiteit kunnen – en willen! – botvieren en ongeremd hun innovatie-ideeën kunnen voorstellen. “Geef je mensen die mogelijkheid niet, dan is de kans groot dat ze het bedrijf verlaten. Vaak zijn dat net die medewerkers die je aan je organisatie wilt binden omdat ze perspectieven openen en een innovatiedynamiek cultiveren. Mensen binden betekent dat je als werkgever in mensen moet investeren. Op die manier wordt de innovatiecultuur ook een hefboom in de strijd om talent.”

Stok wordt wortel

“De toekomst is nu!” Peter Van Laer, CEO van BDO Belgium, is meer dan ooit overtuigd als hij de quasi oneindige mogelijkheden ziet die nieuwe technologie biedt. “Een nog veel te grote groep bedrijven riskeert de trein te missen. Neem het voorbeeld van ChatGPT. Wie de tijd neemt om goed te kijken weet dat die AI-toepassing in elk beroep ten goede kan worden toegepast. Mensen gaan niet vervangen worden door ChatGPT, wel door mensen die de AI-robot beter gebruiken. Om het met de woorden van Steve Jobs te zeggen: ‘Innovatie is het vermogen om verandering te zien als een kans, niet als een bedreiging’.”

Een kans was het ook voor Claes Retail Group (bekend van de modelabels JBC, CKS en Mayerline) en Greenyard (’s werelds op een na grootste leverancier van verse, ingevroren en bereide groenten en fruit). In zijn keynote voerde Bart Claes, co-CEO van CRG, ons mee achter de schermen van de JBC-metaverse succescampagne. Hij illustreerde onder meer hoe je stap voor stap, en zonder fortuinen te investeren, uiteindelijk tot een grensverleggend resultaat komt dat je eigen verwachtingen overstijgt. Voor wie het nog niet wist: JBC opende als eerste Belgische retailer een virtuele wereld in de metaverse, met als gangmaker optredens van een populaire zangeres die de JBC-collectie draagt. Zo wil het de ouders coachen in de wereld waar jongeren vertoeven en die niet meer weg te denken is als een verantwoord educatief medium.

Op zijn beurt wist Florens Slob, Group Sustainability & Innovation Director bij Greenyard, het publiek te enthousiasmeren om meer groenten en fruit te consumeren. “Niemand is verslaafd aan salade, en toch is dat onze betrachting.” Continue innovatie, geïnspireerd door de eindgebruiker-consument (minder door de klant-supermarktketen), moet diezelfde consument aanzetten te kiezen voor gezonde voeding. “Op onze gezondheid staat geen prijs, maar eens in de supermarkt laten we ons vooral leiden door het prijskaartje. Duurzame innovatie (ESG-proof) moet van de stok de wortel maken.”

“Inspireren doe je door mensen onder te dompelen in echte innovatieverhalen.”
“Wie weerstand biedt tegen innovatie of de technologische toekomst ontkent, zet zijn bedrijf of organisatie vroeg of laat buitenspel.”
“Een sterke innovatiecultuur is tegelijk een hefboom in de strijd om talent.”

BDO InnovationLab-workshop

De nood aan meer toekomstgericht denken groeit snel bij Belgische bedrijven. Dat blijkt uit het succes van de tweede editie van ‘Vision 2030’ dat BDO samen met TomorrowLab (lees ook het artikel ‘Mee aan het stuur van jouw toekomst’, To The Point 01/2022) organiseerde op de Living Tomorrow Innovation Campus. “Inspireren is pas het begin van het verhaal”, zegt Walter Vanherle. “Als follow-up organiseert BDO workshops in zijn InnovationLab. Experten van BDO en TomorrowLab gaan er samen met jou en je managementteam innovatieve inzichten vertalen naar strategische objectieven en haalbare acties op maat van jouw organisatie.”

Wil je een vrijblijvend gesprek over een innovatieworkshop voor jouw bedrijf of organisatie? Neem dan contact op met Walter Vanherle: walter.vanherle@bdo.be

Bekijk de aftermovie en de fotoreportage van de 2de editie van Vision 2030. 

Kon je er helaas niet bij zijn? Geen nood, in juni 2024 organiseren we onze 3de editie.

Je hoeft trouwens niet zo lang te wachten om je te laten inspireren. Neem gerust contact op met de specialisten van ons ‘BDO Living Tomorrow’-team.