JUGAAD

Opinion - Peter Van Laer

“Het beheer van duurzaamheidsrisico’s én opportuniteiten op lange termijn wordt een belangrijke driver voor de concurrentiepositie. Wie hardleers op korte termijn blijft denken, zal het hooguit nog drie, vier jaar uitzingen.” Het zijn de veelzeggende woorden van Karel Baert, CEO van Febelfin, sectorfederatie van de financiële sector. Waarmee hij onderstreept hoe urgent en levensnoodzakelijk de transitie naar duurzaam ondernemen wel is. De financiële markten en investeerders hechten almaar meer belang aan duurzaamheid en maken de kredietverlening afhankelijk van het duurzaamheidsvermogen van hun klanten-bedrijven. De druk om duurzaam te ondernemen – en dus het businessmodel en de bedrijfscultuur in lijn te brengen met de 17 SDG’s of duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN – komt trouwens uit alle geledingen van de maatschappij. Niet op zijn minst uit Europees politieke hoek.

Het nauwgezet in kaart brengen van je SDG-prestaties wordt dus minstens even belangrijk als de follow-up van je financiële prestaties. Blijft de hamvraag hoe je SDG-gedreven waarden als klimaat- en milieuvriendelijkheid, sociaal welzijn, diversiteit, circulair grondstoffenbeheer, maatschappelijk ondernemerschap, … objectiveert in meetbare doelstellingen? Zonder dat het bovendien als een hinderlijk keurslijf wordt ervaren? SDG’s maak je tastbaar door ze via de ESG-criteria meetbaar en dus vergelijkbaar te maken. In mensentaal: toon met accurate data aan dat je als bedrijf bijdraagt aan het milieu en milieuvriendelijk presteert (Environment), dat je je menselijke kapitaal met zorg behandelt (Social) en dat je je organisatie op een deugdelijke manier bestuurt (Governance).

Het is uiteraard onbegonnen werk om tegelijk op alle 17 SDG’s in te zetten, maar besef wel dat alles met alles is verbonden. En dat iedereen(!) een steentje kan en moet bijdragen, als individu, overheid, organisatie, bedrijf, … Elk initiatief moet op een systemische manier worden ingepast in een integrale en holistische duurzaamheidsstrategie. Als bedrijf probeer je op alle domeinen optimaal te presteren, maar de focus zal verschillen naargelang je corebusiness en beschikbare middelen.

Denk daarom ‘jugaad’. Dat is Hindi en vertaal ik als ‘met beperkte middelen slimme acties ondernemen’. Wikipedia definieert ‘jugaad’ als een creatief en innovatief idee dat een snelle en alternatieve manier biedt om een probleem op te lossen. Je moet niet groot zijn om grootse dingen te doen. In de landen met de laagste inkomens en vermogens lukt het overheden en bedrijven bijvoorbeeld om in de behoeften van kleinverdieners te voorzien door betaalbare oplossingen te ontwerpen die anders zijn dan de gangbare producten of diensten. “Hier kunnen westerse bedrijven veel van leren”, weet Jaideep Prabhu, hoogleraar aan de Cambridge Judge Business School. “Die benadering van innovatie kan westerse bedrijven niet alleen helpen toegang te krijgen tot opkomende markten. Het kan ook een inspiratiebron zijn voor nieuwe producten voor westerse markten.” Ook dat is duurzaam ondernemen, meer doen met minder.

Peter Van Laer

CEO BDO Belgium

“Je SDG-prestaties in kaart brengen wordt minstens zo belangrijk als de follow-up van je financiële prestaties.”