Het nauwgezet in kaart brengen van je SDG-prestaties wordt dus minstens even belangrijk als de follow-up van je financiële prestaties. Blijft de hamvraag hoe je SDG-gedreven waarden als klimaat- en milieuvriendelijkheid, sociaal welzijn, diversiteit, circulair grondstoffenbeheer, maatschappelijk ondernemerschap, … objectiveert in meetbare doelstellingen? Zonder dat het bovendien als een hinderlijk keurslijf wordt ervaren? SDG’s maak je tastbaar door ze via de ESG-criteria meetbaar en dus vergelijkbaar te maken. In mensentaal: toon met accurate data aan dat je als bedrijf bijdraagt aan het milieu en milieuvriendelijk presteert (Environment), dat je je menselijke kapitaal met zorg behandelt (Social) en dat je je organisatie op een deugdelijke manier bestuurt (Governance).
Het is uiteraard onbegonnen werk om tegelijk op alle 17 SDG’s in te zetten, maar besef wel dat alles met alles is verbonden. En dat iedereen(!) een steentje kan en moet bijdragen, als individu, overheid, organisatie, bedrijf, … Elk initiatief moet op een systemische manier worden ingepast in een integrale en holistische duurzaamheidsstrategie. Als bedrijf probeer je op alle domeinen optimaal te presteren, maar de focus zal verschillen naargelang je corebusiness en beschikbare middelen.
Denk daarom ‘jugaad’. Dat is Hindi en vertaal ik als ‘met beperkte middelen slimme acties ondernemen’. Wikipedia definieert ‘jugaad’ als een creatief en innovatief idee dat een snelle en alternatieve manier biedt om een probleem op te lossen. Je moet niet groot zijn om grootse dingen te doen. In de landen met de laagste inkomens en vermogens lukt het overheden en bedrijven bijvoorbeeld om in de behoeften van kleinverdieners te voorzien door betaalbare oplossingen te ontwerpen die anders zijn dan de gangbare producten of diensten. “Hier kunnen westerse bedrijven veel van leren”, weet Jaideep Prabhu, hoogleraar aan de Cambridge Judge Business School. “Die benadering van innovatie kan westerse bedrijven niet alleen helpen toegang te krijgen tot opkomende markten. Het kan ook een inspiratiebron zijn voor nieuwe producten voor westerse markten.” Ook dat is duurzaam ondernemen, meer doen met minder.
Peter Van Laer
CEO BDO Belgium
