Peter: “In Nederland werd in 1996 de eerste Jumbo-supermarkt geopend. Vandaag – bijna dertig jaar later – staat de teller er op ruim 700 winkels, goed voor een marktaandeel van meer dan 20%. Als Managing Director van Jumbo België stond ik mee aan de wieg van de kick-off in ons land, met de opening van een eerste vestiging in november 2019. Vandaag verwelkomen we onze klanten in 30 supermarkten, waarvan 20 eigen filialen. In 2022 openden we een tiental vestigingen, en dat groeiritme willen we ook in 2024 en 2025 aanhouden. Met een vijftigtal supermarkten tegen eind 2025 zullen we een mooi groeitraject afgelegd hebben.”
“Bij de start van onze lancering in België kozen we voor een snelle groei. We duwden het gaspedaal flink in om onze marktpenetratie in de sector een boost te geven. Anno 2023 gaan we eerder voor duurzame groei, waarbij we onder meer kritisch kijken naar locaties en beschikbare infrastructuur. Die aanpak heeft een impact op ons groeitempo, maar zorgt tegelijk voor nog meer lokale verankering en aandacht voor duurzame bedrijfswaarden. En dat vinden we erg belangrijk.”
Peter: “De focus op zelfstandig ondernemerschap – dus via franchisenemers – sluit nauw aan bij onze bedrijfswaarden. Lokale betrokkenheid en authenticiteit, gecombineerd met een winnersmentaliteit en initiatief durven nemen om klanten de beste producten en service te bieden: stuk voor stuk elementen die we bij onze toekomstige en bestaande franchisenemers willen zien. Met onze winkels willen we dichtbij de klant staan, waarbij zij het gevoel hebben dat ze meer dan welkom zijn om hun dagelijkse boodschappen te komen doen. We geven onze franchisenemers alle ruimte om in de winkels eigen accenten te leggen voor een uitmuntende klantbeleving.”
Peter: “In België bijten we soms onze tanden stuk op een complex en traagwerkend vergunningsbeleid. Die mallemolen van juridische procedures – aangespannen door buren of concurrenten – maakt de zoektocht naar nieuwe locaties niet altijd eenvoudig.”
“Ook de huidige inflatoire markt creëert een spanningsveld met sommige van onze stakeholders. Die situatie is voor alle retailers een grote uitdaging. In elk geval trachten we met onze leveranciers steeds op een correcte manier inkoopafspraken te maken. Uiteraard verliezen we ook het belang van onze klanten niet uit het oog. Daarom rekenen we vandaag niet zomaar alle prijsstijgingen automatisch door.”
Peter: “Ik ben ervan overtuigd dat we met Jumbo België het verschil maken! Dat doen we dankzij een unieke combinatie van een uitgebreid en kwalitatief hoogstaand productassortiment, scherpe prijzen, een aangename winkelomgeving en toegewijde medewerkers die het beste van zichzelf geven voor onze klanten. Ook onze lokale verankering wordt door hen enorm geapprecieerd. Die verankering maakt deel uit van ons Jumbo-DNA.”

Peter: “De voorbije maanden kwam onze keten regelmatig in beeld, met dank aan onder meer Wout Van Aert en Max Verstappen! Hun fenomenale sportprestaties geven ons bedrijfsimago een flinke boost. Tegelijk laten ze zien dat overwinningen enkel mogelijk zijn dankzij teamwork en volharding. Die mentaliteit geldt ook in onze kantoren en in onze winkels: het collectief is belangrijker dan het individu. Door samen onze schouders te zetten onder uitdagingen, realiseren we binnen Jumbo fantastische projecten. We gunnen elkaar de overwinning, wat iedereen van ons de nodige energie geeft om onze klanten in de watten te blijven leggen.”
Peter: “We merken dat onze klanten duurzaamheid bij het winkelen alsmaar hoger op de agenda zetten. Binnen Jumbo wordt een breed duurzaamheidsbeleid uitgerold, met diverse elementen die dit beleid vormgeven. Ik denk hier bijvoorbeeld aan ons winkelaanbod van biologische en gezonde producten, een efficiënt afvalbeheer en een zo zuinig mogelijk energieverbruik, maar ook aan dierenwelzijn, goed werkgeverschap en – opnieuw in de kijker – onze lokale betrokkenheid. Zo moedigen we onze Belgische winkels aan om kleine lokale initiatieven te ondersteunen, zoals de steun voor een school of rust- en verzorgingsinstelling.”
“Op ondernemingsniveau is het alleszins erg fijn om op het vlak van duurzaamheid ondersteund en geïnspireerd te worden door onze Nederlandse collega’s die de grote lijnen uittekenen.”
Peter: “De experten van BDO zijn voor ons fijne sparringpartners geworden bij het uitstippelen en realiseren van strategische doelstellingen. Een van dé troeven van het BDO-team is hun multidisciplinaire kennis en ervaring. Zo speelde BDO een belangrijk rol in de ontwikkeling van ons franchisingmodel, waarbij onze ondernemers vakkundig begeleid werden in diverse domeinen, zoals administratie, fiscaliteit, boekhouding en personeelsbeleid. Dankzij die professionele steun slaagden onze franchisenemers erin om hun winkels succesvol te lanceren en uit te bouwen.”
“BDO is voor ons een échte partner die actief meedenkt en niet vervalt in standaardantwoorden. Dankzij hun praktijkervaring begrijpen de teams perfect welke aandachtspunten in bedrijfsvoering voor ons prioritair zijn, en ook hoe we kunnen anticiperen op mogelijke knelpunten. En last but not least is er ook het aangename persoonlijke contact, met groot wederzijds respect.”
Vanuit het Jumbo-hoofdkantoor trekken we richting Zelzate, waar eind juni 2022 de champagnekurken knalden naar aanleiding van een nieuwe Jumbo-winkel. Aan het roer van deze vijfde Oost-Vlaamse supermarkt staat franchisenemer Danijel Vidović, een ondernemer in hart en nieren. Hoe is het om vandaag een zelfstandige Jumbo-winkel te runnen?

Danijel: “Al vanaf mijn 18e ben ik als leidinggevende actief in de retailsector. Op jonge leeftijd was ik onder meer filiaalhouder van een Nederlandse Jumbo-vestiging. Wat mijn job als franchisenemer bij de keten zo aangenaam maakt, is de gezonde mix van ondersteuning door het moederbedrijf, warme familiewaarden en de vrijheid die ik krijg om als ondernemer mijn winkel uit te bouwen. Binnen de corporate krijtlijnen heb ik voldoende ruimte om zelf zakelijke beslissingen te nemen, zoals op het vlak van productassortiment, marketing en personeelsbeheer. Dit maakt mijn job zeer gevarieerd en leerrijk, maar ook uitdagend. Dankzij korte communicatielijnen met het management – inclusief Managing Director Peter – krijg ik echter altijd snel antwoord op mijn vragen.”
Danijel: “Zoals Peter in dit interview aangeeft, staat lokale verankering bij ons met stip bovenaan. Dankzij de opening van onze winkel vonden een honderdtal mensen uit de regio – mijn huidige team – een nieuwe professionele uitdaging. Ook onze klanten vinden het fantastisch om te komen winkelen in een supermarkt die warmte en gezelligheid uitstraalt. De klassieke koffieautomaat in elke Jumbo-winkel gaf ik in onze vestiging een upgrade: bij onze automaat staat ook een tafel, waardoor deze ruimte een echte ontmoetingsplaats voor onze klanten is geworden. We bieden dus veel meer dan verse en scherp geprijsde producten. Voor elke klant lopen we graag die extra mile!”
Danijel: “Met een ploeg van 45 vaste medewerkers en 45 jobstudenten – en dus ook een mix van jong en oud talent – is het dagelijks alle hens aan dek om elke klant een onvergetelijke winkelbeleving te bieden. Klantvriendelijk zijn, actief luisteren en begrip tonen voor elkaar zijn belangrijke elementen. Voeg daarbij een goede sfeer op de werkvloer, voldoende aandacht voor interne opleidingen en een veilige winkelomgeving, en je krijgt een mooie cocktail van energiegevers. Als filiaalhouder waak ik erover dat het teamgevoel op peil blijft via leuke teambuildingactiviteiten, van kartingwedstrijd tot gezellige barbecue.”
Danijel: “In onze vestiging investeren we volop in digitale tools om onze medewerkers en klanten efficiënter te laten werken en winkelen. Zo installeerden we onlangs digitale schaplabels, waardoor ons winkelpersoneel niet langer manueel prijsetiketten moet vervangen. Ook onze handscanners maken het winkelen een pak vlotter en aangenamer, omdat onze klanten heel wat tijd winnen aan de kassa. Dankzij deze investeringen krijgt mijn team trouwens meer tijd voor persoonlijk contact met de klanten. Het uit handen nemen van repetitieve taken tilt onze dienstverlening dus nog een niveau hoger!”
Neem contact op met Dirk Vandendaele via de contactgegevens aan de rechterkant bovenaan de pagina.
Contacteer Christof De Witte via de contactgegevens aan de rechterkant bovenaan de pagina.