Vandaag plant 61% van de Belgische bedrijven groei. Het groeipotentieel zien ze vooral in het verder uitbouwen van de huidige business en het huidige team (42%). Daarnaast wordt er ook veel waarde gehecht aan innovatie (29%) en worden er plannen gemaakt voor expansie in nieuwe markten (25%) en overnames (17%).
Maar onze bedrijven lopen hierbij ook tegen een resem uitdagingen aan. De belangrijkste zijn het vinden van geschikt personeel (40% in top 5), de volatiele economische context (35%), het opzetten van structuren en processen (33%) en de energiecrisis (30%). Peter Van Laer: “Onze bedrijven blijven kampen met de inflatie en hun structurele kosten nemen toe. Maar ze hebben minder wapens in de strijd tegen die financiële druk. Waar ze die eerder bijvoorbeeld deels konden opvangen met prijsstijgingen, is daar vandaag nagenoeg geen draagvlak meer voor.”
Naast de bedrijven met groeiplannen, denkt ook 10% aan downsizing of zelfs een stopzetting. Het gaat dan vooral om zelfstandigen zonder vast personeel (14%) en bedrijven met 1 tot 5 medewerkers (20%).
46% van de geplande investeringen kaderen in een breder strategisch plan. Voor bijna evenveel bedrijven (42%) gaat het echter eerder om ‘gedwongen’ investeringen vanuit een acute nood of in het kader van een niet te missen opportuniteit.
Dit jaar gaan onze bedrijven vooral investeren in het verder uitbouwen van hun corporate merk (33%), de aanwerving van extra personeel om aan de vraag te kunnen voldoen (31%), verdere digitalisering (28%), bijkomend personeel in het kader van een nieuwe strategie of aanbod (27%) en groene energie (24%). Voor de komende jaren zal die investeringsfocus grotendeels gelijklopend zijn.
Die groeiplannen gaan uiteraard hand in hand met investeringen. Ongeveer de helft van de bedrijven voorzien meer dan 100.000 euro. En ook hier laten de kleinere spelers zich niet onbetuigd. Ook 40% van de KMO’s met minder dan 20 werknemers plant de investering van dergelijke bedragen. De geplande investeringen worden voornamelijk gefinancierd met eigen kapitaal (57%) uit de eigen kasstromen of via banken (31%) .
Vier op de tien (43%) bevraagden ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet en denkt dat de ergste uitdagingen achter de rug zijn. Bijna de helft (49% ) gelooft dan dat ook dat hun bedrijf robuust genoeg is om eventuele, nieuwe economische schokken op te vangen.
Als de belangrijkste factoren voor het toekomstige succes van hun bedrijf benoemen de managers het vinden van de juiste mensen (52%), innovatiecapaciteit (46%) en het vinden van de juiste partners (39%).
Bij de toekomstvisie hoort tot slot ook vaak een wissel van de wacht. Zo voorziet 35% binnen de 5 jaar een bedrijfsoverdracht. Bij 14% gaat het om de volgende generatie die het overneemt, bij 13% wordt er naar een overnemer gekeken en 8% ziet een management buyout als het toekomstig scenario. Peter Van Laer: “Het is bemoedigend dat onze bedrijven zich zo vooruitziend tonen. De succes van een bedrijfsoverdracht wordt in grote mate bepaald door een goede planning, op langere termijn. Voor een overdracht naar de volgende generatie spreken we toch al gauw over een traject van vijf tot zelfs tien jaar. Ook als er gekeken wordt naar een externe overnemer is het belangrijk om voldoende tijd te voorzien. Zeker als de bedrijfsstructuur moet aangepast worden om meer potentiële overnemers te kunnen aantrekken. Dan kan zo’n proces toch ook wel zes maanden tot een jaar duren. Maar die investering van tijd en moeite resulteert in een hogere succesfactor en een betere waardering van het bedrijf.”