De waarde van een externe blik op innovatie

Frank Zwerts & Ruth Janssens delen hun visie op BDO’s Innovation Board

Binnen BDO zetten we sterk in op het creëren van een innovatieve cultuur. Een omgeving waar onze medewerkers vrij zijn om hun eigen inspirerende ideeën te delen en hier concreet mee aan de slag te gaan. Zo verbeteren ze niet alleen de efficiëntie en werking voor onze klanten, maar ontwikkelen ze zichzelf ook op professioneel én persoonlijk vlak. 




Een van de kernelementen om innovatie binnen BDO te stimuleren is onze Innovation Board. De taak van deze raad is om innovatieve initiatieven van onze medewerkers in een werkbaar proces te gieten, de ruimte te laten om ze te ontwikkelen tot een project en vervolgens hen hierin te ondersteunen en evalueren. Bijv. via onze interne BDO Dragons’ Den competitie.

Niet alleen collega’s van alle business practices en diverse achtergronden zetelen in de Innovation Board, ook de toegevoegde waarde van twee externe experten komt aan bod: Frank Zwerts, Serial Tech Entrepreneur & Ruth Janssens, Managing Partner bij imec.istart Future Fund. 

Hoe ervaren zij hun rol als extern lid van deze board? Waarom is inzetten op innovatie zo belangrijk voor BDO en voor bedrijven in het algemeen? Je ontdekt het hier!

Innovatie als groeimotor 

Als ervaren investment professional is het belang van innovatie binnen organisaties voor Frank duidelijk: Om een succesvolle organisatie te creëren heb je nood aan de “heilige drievuldigheid. Enkel door de juiste talenten binnen te halen, in te zetten op verschillende types innovatie en vervolgens internationaal uit te breiden behaal je als bedrijf je valorisatie en groeiambities.”  

Frank is dan ook blij te zien dat deze drie elementen aanwezig zijn binnen BDO. Daarnaast benadrukt hij wel nog één ander cruciaal aspect: Omkadering en een draagvlak door het senior management is wat mij betreft dé belangrijkste factor om een innovatieve mindset te ontwikkelen binnen een bedrijf. Zonder toewijding en motivatie vanuit management kan je niet succesvol innoveren. Bij BDO merk ik dat de visie op innovatie vanuit executive level door druppelt tot bij alle medewerkers.”

Innovatie boost niet alleen de groei van het bedrijf zelf, het draagt ook bij tot de ontwikkeling van medewerkers. Ruth licht toe: “Deelnemen aan innovatietrajecten is voor medewerkers de uitgelezen kanom zichzelf te ontwikkelen. Binnen BDO wordt er dankzij de Innovation Board heel wat begeleiding voorzien. Dit geeft hun de kans om te groeien en impact te creëren op de organisatie en de maatschappij, wat leidt tot heel wat voldoening.  

BDO Dragons’ Den: de kracht van feedback




Een van de innovatietrajecten waar BDO-collega’s aan kunnen deelnemen is BDO Dragons’ Den. Een interne innovatiewedstrijd die medewerkers aanspoort hun eigen innovatieve oplossingen en projecten voor te stellen.  

Ruth“Wat deze formule zo aantrekkelijk maakt is dat de ideeën uit het werkveld van de medewerkers komen. Ze vertrekken vanuit een specifieke nood of probleem en zijn dus van heel grote waarde, zowel voor BDO als voor de medewerker zelf.” 

Frank“BDO Dragons’ Den laat medewerkers toe heel praktisch aan de slag te gaan met innovatie. Het concept is wijd gedragen en het succes is er ook. De collega’s zijn goed voorbereid, er is een groeiende tendens in interesse… Uiteindelijk gaat het niet over winnen of falen, beiden zijn van ondergeschikt belang. Het gaat in de eerste plaats over het denkproces en de ervaring die je opdoet tijdens het innoveren.” 

dragons den

 Outside-in expertise

Dankzij de aanwezigheid van Ruth & Frank in BDO’s Innovation Board krijgen medewerkers niet alleen feedback van interne experten maar ook van twee externe professionals met heel wat ervaring. 

Er is een goede wisselwerking tussen de interne leden van de Board en mezelf (en Frank). Vaak hebben wij als externe partij een andere kijk op bijv. de samenstelling van teams of mogelijke pivots binnen het businessmodel van een innovatief idee. Interne leden focussen al sneller op de interne werking, terwijl wij die blik kunnen verruimen. Daar zit volgens mij de echte meerwaarde.

Frank: “Het vraagt lef van een bedrijf om externen bij dit soort trajecten te betrekken. We krijgen tenslotte heel wat interne informatie te horen, maar tegelijk creëert die openheid ook een unieke band. Als externe professional laat het me toe om de ‘outside-in’ view te geven. 

Een blik op de toekomst

Wat de toekomst brengt op vlak van innovatie is voor velen nog onduidelijk. Voor onze twee externe experten gaat het niet zozeer om welke nieuwe technologieën er opkomen, maar eerder hoe we naar innovatie moeten kijken.  

Een innovatieproces is een onzeker traject dat tijd, middelen en aandacht nodig heeft. Enkel door iedereen binnen je organisatie te betrekken en de juiste mindset vanuit management te laten vertrekken, kan je de uitkomst van het proces positief beïnvloeden. Bepaal de juiste doelstellingen, laat je goed begeleiden en deel je vooruitgang om een duurzame innovatiecultuur binnen je bedrijf te stimuleren.

RuthVoor de klant en medewerker van de toekomst is het essentieel om als bedrijf in te zetten op innovatie. Innoveren is een groeiende vereiste op de markt en er niet in meegaan betekent het verlies van een concurrentieel voordeel én van potentieel talent.” 


Meer weten over Innovatie & impact binnen BDO?

Neem een kijkje op deze paginas: