Lokale besturen kijken dus beter naar de mogelijkheden die innovatie en digitalisering kunnen bieden om zo de continuïteit van hun organisatie te garanderen.
De uitdagingen van innovatie en digitalisering voor je dienstverlening
Vanuit onze ervaring bij lokale besturen zien we dat veel uitdagingen op vlak van innovatie en digitalisering gelinkt zijn aan het feit dat er geen organisatiebreed plan is wat betreft digitale dienstverlening.
We geven hieronder enkele voorbeelden met bijhorende vragen om dit te illustreren:
- In een lokaal bestuur lopen er vaak verschillende digitale projecten in parallel. Maar welke projecten dragen effectief bij aan je prioritaire beleidsdoelstellingen? Hoe hangen al deze projecten samen? En in welke projecten grijp je best in zodat andere projecten succesvol afgeleverd worden?
- Informatieveiligheid is iets waar de burger van wakker ligt. Meer dan ooit komen er nieuwsberichten over hacking en phishing. Wat doet je lokaal bestuur vandaag om te voorkomen dat persoonsgegevens worden gestolen? En hoe ga je hier adequaat mee om als dit toch gebeurt?
- Onder invloed van gesubsidieerde projecten (bijv. GzG) worden bepaalde processen gedigitaliseerd, andere processen niet. Op basis waarvan maak je deze keuzes, welke processen kan je nog digitaliseren?
Om versnippering tegen te gaan, tonen bovenstaande voorbeelden dat je idealiter alle bestaande initiatieven consolideert in één organisatiebreed plan. Op die manier creëer je een meerwaarde voor de volledige organisatie en kan je gestructureerd werken aan je dienstverlening en de digitalisering hiervan.
In essentie gaat organisatiebeheersing ook daarover: gestructureerd werken aan verbeterinitiatieven om de doelstellingen van je lokaal bestuur te ondersteunen. Zo kom je tot een gedragen strategische visie met correcte processen, duidelijke rollen & verantwoordelijkheden en inzet van technologie waar nodig.



