Integratie van ESG als aanjager van waardecreatie
Nu de regelgeving steeds strenger wordt en de markt almaar veeleisender, moet je als bedrijf rekening houden met ESG in je strategie en beslissingen. Maar als je daarbij alleen oog hebt voor de nieuwe wettelijke verplichtingen, kan dit leiden tot nog meer bureaucratie en administratiekosten. Aan de andere kant kan ESG verankeren in alle geledingen van je bedrijf voor meer groei zorgen, nieuwe kansen creëren en je onderneming toekomstbestendig maken.
Hoe helpt een duurzame aanpak waarde te creëren voor zowel het bedrijf als zijn stakeholders? We zetten vier belangrijke redenen op een rijtje:
1. Toegang tot kapitaal:
Bedrijven die beter presteren op ESG-vlak vinden vlotter financiering. Particuliere beleggers zijn steeds meer op zoek naar duurzame organisaties die op termijn beter zullen presteren en een hogere waardering zullen hebben dan bedrijven die geen rekening houden met ESG.
Bovendien krijgen duurzame bedrijven betere voorwaarden voor leningen door gunstige rentetarieven, terwijl banken en beleggers terughoudender worden om te beleggen in niet-duurzame praktijken.
Tot slot kunnen groene/sociale overheidsfondsen investeringen makkelijker om te dragen maken, zowel op Europees als op nationaal niveau (bv. het Vlaamse agentschap VLAIO, dat financiële steun biedt aan duurzame ondernemingen).
2. Bedreigingen & kansen:
Bedrijven zien duurzaamheid steeds vaker als zowel een risico als een kans. Negatieve gevolgen voor de samenleving of het milieu kunnen leiden tot reputatieschade en financiële verliezen, wat het belang van verantwoorde praktijken onderstreept. Andersom maken duurzame producten en diensten het aanbod van een bedrijf aantrekkelijker en kunnen ze worden verkocht als topproducten. En daar horen dan uiteraard hogere marges bij.
Zoals blijkt uit de Long-Term Risk Outlook van het Word Economic Forum, komen risico’s die verband houden met ESG bovendien steeds vaker voor. Daardoor is er nood aan proactieve maatregelen om de toekomstige verstoringen te verzachten (bv. fysieke risico’s gekoppeld aan klimaatverandering die de toeleveringsketen kunnen verstoren, zoals meer overstromingen of langere periodes van droogte).
3. Aankomende beleidslijnen & wetgeving
Het regelgevingslandschap is de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd: nationale en Europese autoriteiten hebben wetten ingevoerd met een diepgaande invloed op de duurzaamheidsagenda van bedrijven. We vermelden in het bijzonder de EU Green Deal uit 2020 van de Europese Commissie, een pakket van meer dan 150 beleidsinitiatieven om duurzame praktijken te stimuleren in verschillende sectoren.
Bovendien hebben de EU-instellingen de transparantie verbeterd door de EU Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) goed te keuren. Die richtlijn voert verplichte ESG-rapportagevereisten in voor een groot aantal bedrijven, waaronder grote ondernemingen en kmo’s.
Daarnaast zijn initiatieven zoals het Sustainable Finance Package, het wetgevingspakket Fit for 55 en het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) bedoeld om duurzame praktijken te promoten en sectoren af te stemmen op koolstofreductiedoelstellingen. Al die nieuwe initiatieven duwen ondernemingen geleidelijk in de richting van een duurzamere aanpak.
4. Druk van stakeholders (zoals klanten, overheden en werknemers)
Klanten verkiezen duurzame bedrijven als partners. Recente EU-beleidslijnen, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive, veroorzaken een doorsijpeleffect, waardoor ondernemingen niet anders kunnen dan hun waardeketen te betrekken bij hun duurzaamheidsinitiatieven. Dat betekent dat grotere bedrijven voortaan liever zakendoen met ondernemingen die zich ‘rijper’ tonen als het gaat om ESG.
Bovendien nemen overheden steeds vaker duurzaamheid op in hun selectieproces voor overheidsopdrachten, waardoor duurzamer werken cruciaal wordt voor ondernemingen die afhankelijk zijn van overheidscontracten.
Tot slot krijgen veel bedrijven te maken met de strijd om talent. Veel kandidaten, en dan vooral potentiële werknemers van generatie Z, vinden een duurzame strategie een onmisbaar criterium. Het is trouwens bewezen dat zo’n strategie het personeelsverloop helpt te verminderen en de tevredenheid ten goede komt.
Over het algemeen wijzen de resultaten van het onderzoek erop dat bedrijven duurzaamheid proactiever benaderen nu ze inzien dat dergelijke inspanningen langetermijnwaarde kunnen creëren voor zowel de onderneming zelf als haar stakeholders. Bedrijven beseffen hoe belangrijk het is om het juiste evenwicht te vinden tussen de drie p’s (people, planet, profit). Daarbij ruilen ze hun blik op de korte termijn in voor langetermijndoelstellingen. Naast de compliancerisico’s brengt de overgang naar duurzaamheid veel zakelijke kansen met zich mee en kan ze economische groei in de hand werken.