Nieuwe betalingsregels voor overheidsopdrachten

Vanaf 1 januari 2025 veranderen de betalingsregels voor overheidsopdrachten. 

Aanbesteders krijgen vanaf dan 30 dagen de tijd om een opdracht te controleren en de betaling uit te voeren. Dit betekent dat de huidige regeling van 30 dagen verificatietermijn en de daaropvolgende 30 dagen betalingstermijn vervalt.  



Deze nieuwe regels gelden voor opdrachten die vanaf 1 januari worden bekendgemaakt. Ze gelden ook voor offertevragen waarvoor geen voorafgaande bekendmaking verplicht is. 

Deze wijziging is het gevolg van een arrest van het Hof van Justitie van 20 oktober 2022. 
 

Voorwaarden voor vrijstelling 

Afwijken van de standaardtermijn van 30 dagen kan alleen als de aanbesteder aan deze vier voorwaarden voldoet: 

  • De verlenging staat duidelijk vermeld in de opdrachtdocumenten. 
  • De behandelingstermijn is maximaal 60 dagen. 
  • De verlenging mag niet onredelijk zijn t.o.v. de opdrachtnemer. 
  • De verlenging is objectief gerechtvaardigd door de aard of eigenschappen van de opdracht.
Speciale voorzieningen voor de gezondheidssector

Voor overheidsopdrachten in de gezondheidszorg geldt een behandelingstermijn van 60 dagen. Deze kan verlengd worden met 30 dagen, tot een maximum van 90 dagen. 

Neem contact op met het public sector team voor meer informatie