7 op de 10 Belgische bedrijven doen nog niet aan e-facturatie

Belgische bedrijven hebben nog een flink traject af te leggen om tegen 1 januari 2026 klaar te zijn voor de verplichte elektronische facturatie. Dat blijkt uit onze derde BDO Bedrijfsbarometer

Slechts een derde van de bedrijven doet vandaag al aan e-invoicing. Een kwart nog niet, maar zit op schema om de deadline te halen. Nog eens een kwart moet zijn processen en systemen nog aanpassen en 1 op de 10 is zelfs nog niet begonnen. Opvallend: het is de middenmoot van de kmo’s die het minst ver staat qua voorbereiding.  

Vanaf 1 januari 2026 wordt de gestructureerde elektronische factuur in België verplicht voor alle handelingen tussen btw-plichtige ondernemingen. De aanleiding hiervoor is een EU-richtlijn die e-facturatie tegen 2028 verplicht in alle lidstaten.  

Een derde van de Belgische bedrijven is er alvast helemaal klaar voor en doet vandaag al aan e-facturatie. Dat is vooral het geval bij kleine spelers met minder dan 5 medewerkers (38%) en bij bedrijven met meer dan 50 medewerkers (35%). De kmo’s met 6-50 medewerkers hinken een beetje achterop (24%). Joyce Martens, Partner Accountancy: ‘Vaak zijn bedrijven van deze omvang al uitgegroeid tot gevestigde waarden. Dit brengt natuurlijk met zich mee dat ze een stuk minder wendbaar zijn dan kleine start-ups. Vanuit de grotere spelers worden topics als e-invoicing dan weer dikwijls door een intern team getackeld om zeker te zijn dat alles op punt staat tegen de deadline.’ 

Processen op punt zetten

Rest er dus 70% van de bedrijven die hun e-facturatie nog niet op punt staan hebben. Hoe ver staan zij? Een kwart geeft alvast aan dat ze er vandaag misschien nog niet klaar voor zijn, maar dat ze wel op schema zitten om de deadline te halen (<5 medewerkers: 18%; 6-50 medewerkers: 23% en >50 medewerkers: 31%). 17% geeft aan dat hun processen nog moeten worden aangepast. Op dit vlak lopen de grote bedrijven (> 50 medewerkers: 12%) aanzienlijk voor op de kleinere spelers (£ 5 medewerkers: 24%; 6-50 medewerkers: 28%).  

'Dat is niet zo verbazend, als je weet dat de uitdagingen voor de grotere bedrijven een stuk omvangrijker en dikwijls complexer zijn. Zij werken met PO-nummers, budgetcodes, enzovoort, wat maakt dat het hele plaatje moet kloppen. Daarom dat wij vanuit BDO ook voor een holistische aanpak gaan – van een analyse van het huidige facturatieproces, over de keuze van de juiste oplossingen en veiligheidsmaatregels tot het hertekenen van de interne processen,' legt Joyce Martens uit.

Juiste systeem kiezen is uitdaging 

Naast de processen, is er uiteraard ook nog de kwestie van de systemen. Op dat vlak gaan 8% van de bedrijven de komende maanden orde op zaken stellen. Dit topic staat het hoogst op de agenda bij de middelgrote bedrijven (6-50 medewerkers: 10%; < 5 medewerkers: 3% en > 50 medewerkers: 7%).

Een mogelijke valkuil bij de implementatie van e-facturatie is de keuze van ‘access point’, het systeem waarmee bedrijven facturen ontvangen en sturen naar andere bedrijven of andere access points. Het is voor bedrijven heel belangrijk een access point te kiezen dat aansluit bij hun type van activiteit én bij de geplande evolutie van de onderneming. En met meer dan 100 aanbieders om uit te kiezen, met een heel uiteenlopende prijszetting, kan dat een flinke uitdaging zijn. Bedrijven wachten ook best niet te lang om zich daarin te verdiepen, want des te dichter we bij de deadline komen, des te groter de vraag gaat worden, waardoor we mogelijk in een ‘first come, first served’ scenario zullen terechtkomen. En daar riskeert het schoentje te gaan knellen voor heel wat bedrijven, aangezien 10% aangeven dat ze nog niet zijn begonnen met de voorbereidingen voor e-facturatie.

Return on investment 

Hoewel het voorbereidingstraject richting e-facturatie dikwijls wordt onderschat, zijn bedrijven zich wel heel goed bewust van de impact. Zo wijst 34% van de bedrijfsleiders richting e-invoicing als meest impactvolle verplichting (ten opzichte van andere regelgeving zoals bv. rond ESG of AI). Een derde (33%) geeft daarbij ook aan dat het een zware kost met zich meebrengt en dat ze dat budget liever aan iets anders zouden spenderen.  

Pascal Dauw, Partner Tax: ‘Het zal natuurlijk even tijd nodig hebben voor de investeringen in e-facturatie gaan renderen – en dat zal zeker niet het geval zijn tijdens de overgangsfase – maar op termijn zal het een kost-efficiëntere werking betekenen. De schoendozen met documenten die rond de kwartaalaangiften versleept werden naar de boekhouder, zullen naar het verleden verbannen worden. En voor de kleinere ondernemingen die opzien tegen de investering, is er een tijdelijke verhoogde kostenaftrek van 120% voor de niet-geactiveerde kosten verbonden aan e-facturatie (bijv. abonnementskosten van een facturatiepakket, advieskosten specifiek gemaakt voor de voorbereiding of implementatie…etc.). Daarnaast genieten kleine ondernemingen ook van een investeringsaftrek van 20% op digitale investeringen, zoals software voor een facturatie-oplossing.’ 

Jo Heijse, Partner BDO Digital: ‘In de praktijk zien we dikwijls dat bedrijven de scope van e-invoicing onderschatten. Er is uiteraard een grote digitale component, maar daarnaast is er bijvoorbeeld ook een taks-aspect en uiteraard heel wat procesmatige impact. Veel bedrijven mispakken zich hieraan. Voor degenen die nog geen concreet plan hebben voor de implementatie, is het dus momenteel echt vijf voor twaalf.’ 

Neem contact op met onze experts en bereid je voor op de verplichte elektronische facturatie op 1 januari 2026

Joyce Martens
Joyce Martens
Partner
joyce.martens@bdo.be
Jo Heijse
Jo Heijse
Partner
jo.heijse@bdo.be
Pascal Dauw
Pascal Dauw
Partner
pascal.dauw@bdo.be