Echte deals vragen echte mensen in de tijd van AI

2 lachende mannen, content met de samenwerking

Technologie is een belangrijk middel om waarde te creëren, maar om een deal te sluiten heb je nog steeds echte mensen nodig 

Het lijkt alsof AI binnenkort de mogelijkheid zal hebben om M&A-deals op automatische piloot uit te voeren. Maar ook al heeft technologie een enorme impact op het maken van deals, één element kan ze niet vervangen volgens Alexander Veithen: de handdruk tussen twee mensen die ervan overtuigd zijn dat ze de beste deal hebben gesloten. En Alexander kan het weten, want hij heeft meer dan twee decennia ervaring in M&A’s bij BDO Belgium. 
 
Nog niet zo lang geleden betekende due diligence dossiers met de hand doornemen en hopen dat er geen belangrijke elementen onopgemerkt waren gebleven. Vandaag “is het vermogen van technologie om gegevens te verwerken vrijwel onbeperkt”, zo legt Alexander Veithen uit. Teams kunnen diepgaande analyses uitvoeren op boekhoudgegevens om de producten te isoleren die de omzet en margegroei stimuleren. En als je die analyses koppelt aan duizenden onlinebeoordelingen, krijg je in een oogwenk een goed beeld van een merk – zonder ook maar één keer met een klant gesproken te hebben. 
 
“M&A-teams zien nu al hoeveel meer ze kunnen bereiken: snellere inzichten, bredere analyses en de mogelijkheid om kansen voor waardecreatie te ontdekken die een paar jaar geleden nog onzichtbaar waren”, zegt hij. 
 
Dergelijke inzichten zijn nu routine geworden. “Als je niet op data en technologie vertrouwt, neemt het risico op mislukte deals toe”, voegt Alexander toe. “Patronen ontdekken in enorme datasets, trends in koopgedrag aan het licht brengen, operationele risico's spotten die door mensenogen alleen misschien over het hoofd worden gezien: daar blinkt technologie in uit. Ook helpt ze specialisten om zich snel te richten op gebieden die het meest waarschijnlijk waarde zullen opleveren of uitdagingen zullen vormen tijdens de integratieplanning." 
 
Maar uitsluitend vertrouwen op data en technologie houdt duidelijk ook een risico in. Nu algoritmes sneller worden en gegevens rijker, en AI complexe rapporten en analyses begint te genereren, stelt Alexander dat die output kritisch beoordelen cruciaal blijft. “Het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat die nieuwe tools een gezonde besluitvorming ondersteunen in plaats van die volledig te vervangen", adviseert hij. 
 
Hoewel automatisering veel van het zware werk achter de schermen doet, moeten teams actief betrokken blijven en waar nodig vraagtekens zetten bij de bevindingen. Zo zorgen ze ervoor dat de conclusies zinvol zijn in de context van de deal, want die is telkens anders. 

Sectorexpertise gecombineerd met technische kennis is de nieuwe onderscheidende factor 

Naar datasets vragen om inzicht te krijgen in wat de prestaties van je overnamedoel werkelijk vooruit stuwt, vereist diepgaande kennis van de sector. Bovendien is de mate waarin de doelonderneming kan reageren op de gevraagde datasets al een sterke prestatie-indicator. “Data is de nieuwe aardolie. Als de datasets die je krijgt van slechte kwaliteit zijn, na verloop van tijd onsamenhangend worden of geen duidelijk beeld geven van de onderliggende waardebepalende factoren, moet de investeerder goed nadenken over de aankoopprijs en mogelijk zelfs de transactie zelf”, waarschuwt Alexander. “De best beheerde bedrijven scoren uitstekend qua data governance en datamanagement.”

Succesvolle bedrijven zijn vaak gebouwd op een sterk technologisch platform dat automatisering, snellere informatie-uitwisseling en geoptimaliseerde besluitvorming mogelijk maakt. Daarom is digitale due diligence net zo belangrijk geworden als commerciële en financiële due diligence – zo niet belangrijker. 

“Al vroeg in elke deal kijken we naar de digitale omgeving van het doel, want bedrijven zijn tegenwoordig ook online actief", zegt Dave Vanhaute van BDO, die jarenlange technologische expertise meebrengt naar de M&A-wereld. Daarom komt technische validatie nu vaak vóór de financiële analyse: als er een verborgen fout in de software of in oudere systemen zit, kan het miljoenen kosten om die later te herstellen. Zo’n situatie kan de deal zelfs opblazen nog voordat de traditionele due diligence van start is gegaan. 

Dave heeft bepaalde deals al in de eerste week zien afspringen vanwege problemen zoals kritieke broncode die was gebouwd op onveilige platforms of systemen die zo verouderd waren dat ze repareren meer zou kosten dan de overname zelf. “Als je ontdekt dat broncode vastzit op riskante plaatsen zoals het dark web, of als de technische schuld aanpakken elke waarde van de deal teniet zou doen, dan moet je gewoon van de zaak afzien”, merkt Dave op. 

In dit moderne M&A-landschap hebben teams meer nodig dan alleen financiële modelleurs en advocaten. Naast die traditionele rollen stuurt Dave de afdeling Strategy, Growth & Innovation bij BDO aan. Daar koppelen ze kennis van de industrie aan product- en technologiekennis, omdat ze die elementen zien als de basis van een gezonde strategie om groei te garanderen die wordt gevoed door innovatie.

Alexander Veithen (left) & Dave Vanhaute (right)Alexander Veithen (links) en Dave Vanhaute (rechts)

Vertrouwen en creativiteit blijven louter menselijke eigenschappen 

Hoe krachtig technologie ook is, het vertrouwen tussen echte mensen aan de onderhandelingstafel kan ze niet vervangen. En al evenmin kunnen algoritmes de creativiteit kopiëren die nodig is wanneer een deal een onverwachte wending neemt. 

“Technologie is een hulpmiddel, maar uiteindelijk draait het bij M&A-onderhandelingen om een gemeenschappelijke basis vinden tussen twee partijen. Daarvoor is een hoog EQ nodig, omdat je open vragen moet stellen en je moet kunnen inleven in het standpunt van de andere partij”, zegt Alexander. 

Dave voegt eraan toe dat non-verbale signalen lezen steeds belangrijker wordt en dat machines daar mee worstelen, hoe geavanceerd ze ook worden. 

Vertrouwen werkt zowel tussen de partijen bij de deal (worden toezeggingen nagekomen en is de informatie betrouwbaar?) als in de technologie zelf (kunnen we echt vertrouwen op deze output?). 

We zijn nog niet op het punt dat we AI volledig vertrouwen. Elk jaar zien we wel vooruitgang in de richting van slimmere samenwerking tussen mensen en systemen in plaats van dat het één gewoon het ander vervangt.

Creativiteit blijft ook essentieel, vooral wanneer standaardstructuren niet passen. “Als je een deal sluit, moet je begrijpen hoe ver de standpunten van beide partijen uit elkaar liggen en waar je creatief moet zijn of buiten de normale kaders moet denken om een gemeenschappelijke basis te vinden zonder het complexer te maken en onnodige risico's te nemen”, voegt hij eraan toe. “Dat is zo’n interactief proces dat je het niet in een model kunt gieten.”

“AI is gebaseerd op een hoge waarschijnlijkheid van een bepaald patroon. Daarom zijn het nog steeds mensen die problemen oplossen die we nog nooit eerder hebben gezien”, merkt Alexander op.

Sneller gaan betekent ook slimmer concurreren 

De toonaangevende bedrijven van vandaag gebruiken geavanceerde analyses niet alleen om sneller te kunnen werken, maar ook voor slimmere targeting, voor soepelere integratieplanning en om verschillende scenario’s vooraf te testen. Hun concurrentievoordeel zit echter nog steeds in besluitvaardig handelen op basis van al die inzichten. 

Hiervoor hebben de M&A-teams van de toekomst het volgende nodig:

  • Diepgaande sectorexpertise: De tijd van generalistische adviseurs is voorbij. Succes vereist niet alleen inzicht in de financiële mechanismen, maar ook in waar specifieke industrieën naartoe gaan en wat daadwerkelijk waarde creëert.  
  • Teams met gevarieerde profielen: Betrek cyber security experts, supply-chainspecialisten en technologievalidators al in een vroeg stadium bij de evaluatie van deals. Niet als bijzaak, maar als belangrijke besluitvormers.  
  • Discipline in kritisch denken: Zoals Alexander waarschuwt, moet je voorkomen dat je 'blind' wordt voor wat machines daadwerkelijk doen. Behoud menselijk toezicht en een kritische ingesteldheid bij elke stap.  
  • Nieuwsgierigheid op elk niveau: Vanuit een fris perspectief zie je kansen die meer ervaren rotten misschien over het hoofd zien.  

Maar het belangrijkste is beseffen dat vertrouwen opbouwen van levensbelang is. Technologie kan sneller dan ooit doelwitten identificeren en gegevens analyseren, maar om deals te sluiten heb je nog altijd relaties nodig.  

Alexander vat het gesprek samen in één conclusie: “Je hebt nog steeds twee mensen nodig om een deal te tekenen ...”  

Neem contact op met onze experts 

Stuur ons je vragen en onze experts geven je de antwoorden die je nodig hebt.