Het Omnibus voorstel: impact voor kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s)

Op 26 februari 2025 heeft de Europese Commissie het Omnibus I en II-pakket onthuld, wat de impact van de CSRD- en CSDDD-regelgeving aanzienlijk kan wijzigen. Een van de grootste kritiekpunten op de oorspronkelijke CSRD- en CSDDD-regelgeving was de verwachte hoge administratieve last (en bijhorende kosten) voor kmo’s. Om hierop in te spelen, stelt de Omnibus-regelgeving enkele belangrijke wijzigingen voor die deze last zouden verlichten. Dit zijn de belangrijkste inzichten voor kmo’s: 
  • De reikwijdte van de CSRD-regelgeving wordt verkleind en is niet van toepassing op bedrijven met minder dan 1.000 werknemers en een omzet van minder dan €50 miljoen of een balanstotaal van minder dan €25 miljoen. Dit betekent dat vrijwel alle kmo’s worden uitgesloten van de regelgeving, inclusief beursgenoteerde bedrijven die eerder onder de verplichtingen vielen. Er wordt voorgesteld om de huidige uitrol van de CSRD uit te stellen, zodat bedrijven (voornamelijk kmo’s) die de komende jaren onder deze regelgeving zouden vallen, door de Omnibus-wijzigingen alsnog buiten de reikwijdte vallen. 
  • Aangezien veel kmo’s indirecte effecten verwachten van grotere bedrijven die aan de CSRD- en CSDDD-verplichtingen moeten voldoen, werd voorzien dat zij een grote verscheidenheid aan verzoeken en vragenlijsten uit hun waardeketen zouden ontvangen, wat een administratieve last creëert. De Omnibus stelt een vrijwillige rapportagestandaard voor kmo’s voor, gebaseerd op de door EFRAG ontwikkelde standaard voor kmo’s (VSME). Dit zou de administratieve last aanzienlijk verlichten. 
  • Daarnaast zullen de voorgestelde wijzigingen in de CSDDD de administratieve druk op kmo’s in de waardeketen verminderen. Dit omvat onder andere een vermindering van de verplichtingen voor due diligence buiten directe zakenpartners (alleen wanneer er geen plausibel bewijs is van nadelige effecten, dus geen volledige afschaffing van verplichtingen in de waardeketen) en een verlaging van de frequentie van de effectiviteitscontroles van due diligence-maatregelen: van een jaarlijkse beoordeling naar een beoordeling om de vijf jaar. 
  • Wat betreft de EU-taxonomie: deze is in reikwijdte aangepast naar bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers en een omzet van meer dan €450 miljoen, met verwachte veranderingen wat betreft het aantal gegevens dat moet worden opgenomen en de vereiste openbaarmakingen. 
  • Met betrekking tot de verplichtingen onder het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) komt er een vrijstelling voor kleine importeurs (gedefinieerd als importeurs van minder dan 50 ton per jaar, wat overeenkomt met 80 ton CO₂-uitstoot). Dit zal sommige kmo’s ten goede komen. 
  • De InvestEU- en EFSI-regelgeving worden vereenvoudigd om de frequentie en inhoud van bepaalde rapporten te verminderen, waarbij kleine eindbegunstigden, zoals kmo’s, soms zelfs worden vrijgesteld (Omnibus II). Dit zou de financiering voor kmo’s vergemakkelijken. 
De Omnibus zal veel kmo’s ontlasten die te maken hadden met technische en complexe rapportageverplichtingen. De klimaatambities van de Europese Commissie blijven echter ongewijzigd en we verwachten dat kmo’s nog steeds specifieke acties moeten ondernemen en hier transparant over moeten zijn, maar op een pragmatischere manier. In die zin heeft de Omnibus zijn doel bereikt om kmo’s te ontlasten. We raden bedrijven aan om te kijken naar ‘no regret’-acties en een lichtere ESG-rapportage te overwegen om te voldoen aan de verwachtingen van hun stakeholders en hun aanpak af te stemmen op hun specifieke behoeften.
Collega's

Wil je meer weten over de impact van het Omnibus voorstel?

In deze webinar duiken we dieper in de nieuwe wetgeving en de impact hiervan op je organisatie of bedrijf.
Bekijk de webinar