Fiscale Maatregelen: Varia

Versterken van de rechtszekerheid 

Hieronder vindt u meer gedetailleerde informatie over onderwerpen die verband houden met de Fiscale Maatregelen: Varia.

Belangrijke kanttekening: Alleen de onderwerpen die groen gemarkeerd zijn zijn formeel goedgekeurd door de overheid. Alle andere onderwerpen zijn voorstellen en zijn nog niet geformaliseerd.

Laatste nieuws (aangenomen door de wet van 18 juli 2025)

Bij eerste overtredingen te goeder trouw wordt er geen belastingverhoging van 10% meer opgelegd, maar krijgt de belastingplichtige enkel een verwittiging. De fiscus kan dus niet langer een automatische boete opleggen als de voorwaarden voor kwijtschelding voldaan zijn. De focus moet liggen op verduidelijking en bijsturing en niet op sanctionering. 

De wet van 18 juli 2025 voert een weerlegbaar vermoeden van goede trouw in voor belastingplichtigen die voor het eerst in overtreding zijn. Dit vermoeden zou na vier aanslagjaren, gerekend vanaf het jaar van de eerste overtreding, opnieuw worden ingesteld. Als er echter binnen deze termijn een tweede overtreding plaatsvindt, dan zal de verhoging 20% zijn. 


De regering zal gedurende de gehele legislatuur maximaal de rechtszekerheid en stabiliteit waarborgen voor wat betreft het toepassingsgebied van de bestaande vrijstellingen van doorstorting van bedrijfsvoorheffing.


De regering zal ervoor zorgen dat voor alle lopende fiscale controles en/of geschillen of vragen aan een belastingplichtige er een rechtstreekse en directe toegang is tot de controleur of de dienst verantwoordelijk voor de controle. Meer specifiek zal voor controles in de verschillende fiscale subdomeinen (btw, vennootschapsbelasting, bedrijfsvoorheffing, ...) er een uniforme communicatie ingevoerd worden, evenals een duidelijk aanspreekpunt voor de verschillende bevoegde centra (met telefooncodes en e-mailadressen) en de mogelijkheid om rechtstreeks contact op te nemen en indien nodig een afspraak te maken.


Er wordt gestreefd naar een snelle publicatie van circulaires en aanpassing van de administratieve commentaar bij de bekendmaking van nieuwe wetgeving. De regering neemt zich bovendien voor om geen retroactieve fiscale regels in te voeren.


De regering zal de werking van de rulingdienst evalueren. Tevens worden de lokale centra van de fiscus geherwaardeerd zodat particulieren en KMO’s sneller terecht kunnen met kleinere vragen.


Om het aantal fiscale geschillen hangend bij de Belgische rechtbanken terug te dringen zal de fiscale bemiddelingsdienst omgevormd worden naar een fiscale arbitrage.


Het huidige aftrekverbod in de vennootschapsbelasting zal alleen nog van toepassing zijn bij herhaaldelijke overtredingen die leiden tot een daadwerkelijke belastingverhoging van ten minsten 10%, en niet op overtredingen te goeder trouw of administratieve vergetelheden. De compensatie op de bijkomende belastbare grondslag kan worden toegepast op de verliezen van het lopende jaar, maar niet op die van voorgaande jaren.

Laatste nieuws (aangenomen door de wet van 18 juli 2025)

Er is een nieuwe permanente (para)fiscale regularisatie (EBAquinquis) uitgewerkt met een verhoging van de tarieven naar 30% voor niet-verjaarde inkomsten (deze boete komt bovenop het belastingtarief dat op de te regulariseren inkomsten van toepassing had moeten zijn) en 45% voor verjaard kapitaal.Deze sancties zijn van toepassing op alle belastingplichtigen, ongeacht of zij te goeder trouw zijn of niet. De wet van 18 juli 2025 heeft deze nieuwe regels geïmplementeerd en het regularisatieformulier is sinds 8 augustus 2025 beschikbaar.

De EBAquinquis dektn og niet de registratie- en successierechten, die onder de bevoegdheid van de gewesten vallen. Regionale decreten zijn echter in voorbereiding in Vlaanderen en Wallonië (in het Brussels Gewest, gezien de afwezigheid van een regering, is de situatie complexer).

De controlecapaciteit wordt versterkt, evenals de gegevensuitwisseling en samenwerking tussen de verschillende inspectiediensten, politie en justitie.

Onderzoekstermijnen  

De begrippen semi-complexe aangifte (bijvoorbeeld een aangifte die een verrekening bevat van een forfaitair gedeelte van de buitenlandse belasting bedoeld ik artikel 285 WIB) en complexe aangifte (bijvoorbeeld een aangifte die het bestaan van een juridische constructie moet aangeven) worden gecombineerd tot één concept van complexe aangifte. Hierdoor kan de fiscus belasting heffen over dergelijke aangiften voor een periode van 4 jaar vanaf 1 januari van het aanslagjaar.

In gevallen van belastingfraude wordt de aanslagtermijn teruggebracht van 10 jaar naar 7 jaar.

De nieuwe termijnen gelden met terugwerkende kracht vanaf het aanslagjaar 2023.

Er wordt verder ingezet op datamining en risicodetectie door investeringen in informaticamiddelen. Er wordt tevens een wettelijk kader gecreëerd voor het gebruik van de gegevens uit het CAP (Centraal Aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten) in het kader van anonieme datamining met het oog op dossierselectie. Ook cryptorekeningen moeten bij het CAP worden aangemeld. Bovendien zal de regering de financiële gegevens van buitenlandse oorsprong die reeds automatisch door de administratie werden ontvangen in het CAP opnemen, evenals online gokspelersaccounts van meer dan 10.000 EUR. 

De toegang tot het CAP wordt eenvoudiger. De fiscale administratie zal, in het geval van voldoende en nauwkeurige aanwijzingen van fraude of een indiciair tekort en na toestemming van een ambtenaar in de rang van adviseur generaal, het CAP rechtstreeks kunnen raadplegen. 

De regering zal de gewesten, indien zij dat wensen, helpen strijden tegen zgn. share deals met betrekking tot vastgoedvennootschappen.

Ook misbruiken met private stichtingen worden aangepakt door de federale wetgeving te verduidelijken wat betreft de ‘belangloze doelstellingen’ en door het sanctiemechanisme te evalueren. Tevens zullen notarissen geresponsabiliseerd worden. Bij oneigenlijk gebruik van een stichting zal de fiscus de mogelijkheid krijgen de ontbinding te vragen. 

De toepassing van de non-profitfiscaliteit (o.a. rechtspersonenbelasting) wordt aangepast in het licht van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. Hierbij wordt de doelmatigheid van het winstuitkeringsverbod geëvalueerd en de toenemende tendens van het gebruik van vzw’s om onrechtmatig handel te drijven en zichzelf te verrijken zonder belastingen te betalen, aangepakt.  

De regering zal onderzoeken of er een optioneel en eenvoudig systeem inzake de verworpen uitgaven kan worden ingevoerd ter vervanging van de huidige complexe regels en aparte gedetailleerde berekeningen.

De vermeerdering wegens onvoldoende voorafbetalingen zal niet langer worden beïnvloed door het ondertekenen van een raamovereenkomst in het kader van een tax-shelter regeling.

Om de administratieve lasten te verminderen worden de regels in verband met de aftrekbeperking van autokosten vereenvoudigd. 

Neem contact op met onze expert voor meer informatie