Een methodische aanpak in vijf fasen
De samenwerking met BDO stoelde op een progressieve en participatieve aanpak met vijf verschillende fasen. In de eerste fase hebben we de verwachtingen en de toe te passen methode nauwkeurig vastgelegd. Dat was een belangrijke stap om op koers te blijven en het plan niet te laten verwateren in een kluwen van goede bedoelingen, een veelvoorkomend probleem bij dit soort projecten.
Vervolgens hebben we in de doorlichtingsfase de sterke en zwakke punten van elke dienst onder de loep genomen, net als de kansen en risico’s. Met deze SWOT-benadering hebben we de hefbomen voor verbetering geïdentificeerd. Daarbij zijn we uitgegaan van de eigenheid van elke instantie.
De volgende belangrijke fase in het proces omvatte het overleg met de medewerkers en leidinggevenden. Die diepgaande gesprekken vormden de basis om de operationele uitdagingen bloot te leggen en op organisatorische hindernissen vooruit te lopen.
Vervolgens ging het team aan de slag met de resultaten van de doorlichting en de feedback van de medewerkers. Zo kwam het tot uitvoerbare oplossingen en gerichte aanbevelingen op maat van de specifieke context van Court-Saint-Étienne.
De kroon op het werk was een uitvoerig stappenplan met tijdschema’s voor elke fase en duidelijke vervolgstappen voor een duurzaam veranderingsmanagement.