Geen traditionele publiek-private samenwerking (PPS)
Waar een ‘klassiek’ PPS-project rond vergelijkbare infrastructuur vaak werkt met vooraf gedefinieerd voorwerp en uitgewerkte referentieontwerpen, koos MOW bij dit project voor een andere weg. ‘Bij een vorig PPS-project voor het verhogen van bruggen over het Albertkanaal hadden we bijvoorbeeld één referentieontwerp dat voor elke brug kon gebruikt worden’, vertelt Yanis. ‘In dit geval was dit onmogelijk gezien de snelheid van het project en de enorme variatie in type, locatie en omvang van de bruggen.’
De oplossing? Een innovatieve structuur binnen een raamovereenkomst in combinatie met een twee-fasen-aanpak. In plaats van direct DBFM-contracten (Design, Build, Finance, Maintain) af te sluiten, werkt MOW vanaf het begin samen met andere partijen zoals in een bouwteam-vorm. Pas wanneer het ontwerp, de prijs en alle overige randvoorwaarden voor een specifieke brug vastliggen en financiering is opgehaald, worden DBFM-contracten per brug afgesloten.
‘We wilden alle technische kennis van de aannemers zo vroeg mogelijk in het proces betrekken’, legt Yanis uit. ‘Zij weten tenslotte het beste hoe je een brug efficiënt bouwt - qua tijd, kosten, methode én materiaal. Door hun expertise te combineren met die van onze eigen studiebureaus, versterken we het hele project.’