• Les Vérandas 4 Saisons
Testimonial:

Les Vérandas 4 Saisons

24 mei 2022

Hoe lang ben je al klant bij BDO of was dit je eerste kennismaking met onze organisatie? 

Begin 2021 kwamen we in contact met BDO om het project rond de overname van het familiebedrijf, door mijn vrouw en mezelf, concreet vorm te geven. 

Nu 37 jaar geleden richtten mijn schoonouders Les Verandas 4 Saisons op, een bedrijf in Marche-en-Famenne dat veranda’s en pergola’s bouwt. Innovatie en creativiteit hebben ze altijd hoog in het vaandel gedragen en de nieuwste technologische ontwikkelingen integreerden ze graag in hun projecten. Les Verandas 4 Saisons heeft een sterke reputatie op de Waalse markt, waar het bedrijf erkenning geniet voor de superieure kwaliteit van zijn producten, zijn knowhow en zijn vermogen om zich aan te passen aan de behoeften van elke klant.  

Waarom heb je voor BDO gekozen? 

BDO had het jaar voordien de verkoop begeleid van een bedrijf waarin mijn schoonouders aandelen hadden. Toen we ons project bespraken met de personen die bij deze transactie betrokken waren, raadden zij ons ten zeerste aan om een beroep te doen op BDO.

Op welke dienst heb je een beroep gedaan?

We hadden nood aan globale ondersteuning: structureren van de transactie (BDO Tax), onderhandelen en opstellen van de overeenkomsten (BDO Legal) en waarderen van het bedrijf (BDO Financial Advisory).

We kenden het bedrijf dat we zouden overnemen goed, maar we wilden het goed doen. De complexiteit van het project lag in het feit dat een deel van de aandelen van Les Verandas 4 Saisons op Euronext Access in Parijs genoteerd waren (en nog steeds zijn). 

Samen met BDO hebben we een agenda uitgewerkt met twee fasen. In de eerste fase, die begin juli 2021 werd afgesloten, werd ingezoomd op de verwerving van niet-beursgenoteerde aandelen die in handen waren van meerderheidsaandeelhouders. De tweede fase, die momenteel nog loopt, heeft betrekking op de lancering van een vrijwillig overnamebod op Euronext Access Paris, gevolgd door een delisting, indien we erin slagen een participatie van 90% te behalen en door een particuliere squeeze-out, indien we een participatie van 95% weten te halen. We streven ernaar om de delisting tegen het einde van het eerste semester van 2022 af te ronden en aansluitend de squeeze-out-operatie te lanceren.

Het is onze bedoeling om het familiebedrijf opnieuw volledig onafhankelijk te beheren en de ontwikkelingsprojecten die al vele jaren in onze hoofden rijpen, voort te zetten.

Hoe verliep de samenwerking?

Die verliep erg vlot. De woorden die bij mij opkomen als ik aan onze samenwerking denk, zijn: beschikbaarheid, reactiviteit, constructieve aanpak, relevante adviezen en vlotte contacten. 

Het is de kracht van BDO om de klanten een volledig geïntegreerde aanpak te bieden. BDO beschikt immers over de bewezen expertise in alle interventiedomeinen die nodig zijn om een dergelijke transactie concreet vorm te geven (evaluatie, fiscaliteit, opstellen van overeenkomsten, …). Je wordt met andere woorden begeleid door een dienstverlener die aan al je behoeften kan voldoen, waardoor je kostbare tijd bespaart aan coördinatie én aan efficiëntie wint.

Omdat BDO een erkende partner is van de ondernemingscheques van het Waals Gewest konden we bovendien gebruikmaken van dit systeem om een deel van de honoraria te laten subsidiëren.

We zullen BDO dan ook zonder aarzelen aanbevelen aan onze kennissen en in de toekomst zeker opnieuw een beroep doen op hun diensten.

Welke ambities heb je op korte en op lange termijn? 

Het is onze ambitie om onze klanten het kwaliteits- en serviceniveau te blijven leveren waarop onze reputatie in de markt gebaseerd is. Daarnaast zetten we graag ook onze groei en onze inspanningen op het vlak van aanwerving en behoud van hooggekwalificeerd personeel voort, een must om onze doelstellingen te behalen.