Moeilijke uitdagingen aangaan
“Een van de grootste uitdagingen was iedereen mee krijgen met onze nieuwe manieren van werken, zoals een werkplek reserveren, vaker op vrijdag naar kantoor komen en in twee gebouwen werken voor verschillende soorten taken (wat niet vanzelfsprekend is). De fysieke verhuizing naar ons nieuwe gebouw viel goed mee. Een andere grote uitdaging bestond erin een nieuwe mentaliteit ingang te laten vinden: ‘sharing is caring’. Niet alleen verdiepingen delen, maar ook lockers en vergaderzalen.”
Intensieve samenwerking met BDO
Dankzij een intensieve samenwerking met de experts op het gebied van veranderingsmanagement bij BDO werden alle uitdagingen met succes aangepakt. David verklaart: “We hadden extra mankracht nodig om de veranderingsacties vanuit het bedrijf mee op poten te zetten. Ook de veranderingsteams in ons bedrijf konden zeker ondersteuning gebruiken. Nadat we een formele offerteaanvraag hadden uitgeschreven, bleek het voorstel van BDO het best aan te sluiten bij onze behoeften. Bovendien paste het binnen het budget.”
“BDO bood op heel wat manieren ondersteuning”, vervolgt David. “Ze ondersteunden het proefproject en hielpen ons om onze Connect-app voor alle medewerkers beschikbaar te stellen. Bovendien staken ze een handje toe tijdens de voorbereidingen op de verhuizing naar het Borealgebouw. De BDO-experts hielpen ons ook om met onze medewerkers duidelijk over de verhuizing te communiceren. Daarnaast lieten ze zien hoe we nieuwe werkplekken konden testen voordat we ze in gebruik namen in ons tijdelijke gebouw. Tot slot heeft BDO ons geadviseerd over hoe we de verschillende werkplekken in het Borealgebouw en in Evere moesten beschrijven en voor welke activiteiten ze geschikt zijn.”
Flexibele samenwerking
“Samenwerken met een ervaren team in veranderingsmanagement was een echte troef. Elke week vergaderden we met het BDO-team en de projectmanager over de vorderingen. Maandelijks overlegden we met het hogere management”, legt David uit. “Door die aanpak konden we bijsturen waar nodig, de risico’s in kaart brengen en beheren en binnen het totale budget blijven.”
“Onze samenwerking in drie woorden? Flexibel, geïntegreerd en gemoedelijk. We konden flexibel op verschillende middelen rekenen, naargelang van de hoeveelheid werk die op de plank lag. Daarnaast maakten de BDO-experts echt deel uit van ons algemene veranderingsteam bij Proximus. De samenwerking met de projectcoördinator van BDO, die zich volledig integreerde in de Proximus-organisatie, verliep fantastisch. Wat de algemene manier van werken, de structuur die we op poten zetten om het werk gedaan te krijgen en het teamgevoel bij alle betrokkenen alleen maar ten goede kwam. En tot slot was het fijn om op een gemoedelijke en informele manier te communiceren en samen te werken.”
“De verhuizing naar ons nieuwe hoofdkantoor verliep dan ook zeer vlot. Toen we om feedback vroegen, beoordeelden de meeste medewerkers de ervaring als zeer positief. Dit succes werd mede mogelijk gemaakt door de inbreng van de BDO-experts, die ons door dit deel van het veranderingstraject van de Campus hebben geloodst.”