Wat is duurzaamheid/ESG eigenlijk?
Het overkoepelende begrip duurzaamheid verwijst naar de mate waarin we in onze behoeften kunnen voorzien zonder de natuurlijke hulpbronnen uit te putten of schadelijke gevolgen voor het milieu te veroorzaken. Tegelijk richt duurzaamheid zich op het bevorderen van welzijn in onze samenleving.
Bedrijven spelen een cruciale rol in het bevorderen van duurzaamheid. Zij kunnen duurzaam ondernemen integreren in hun bedrijfsstrategie en dagelijkse bedrijfsvoering, om zowel de negatieve impact te verminderen als de positieve impact te optimaliseren.
Hierbij is het belangrijk om dit begrip van alle hoeken te benaderen, met name Environmental (milieu), Social (sociale impact) en Governance (goed bestuur). Voorbeelden van deze ESG-invalshoek zijn het verminderen van koolstofemissies, het waarborgen van gezonde en veilige arbeidsomstandigheden voor werknemers en het waarborgen van transparante rapporteringsregels.
Je hoeft als bedrijf natuurlijk niet aan elk mogelijk duurzaamheidsonderwerp te werken. BDO raadt ondernemers aan om op dit vlak gerichte keuzes te maken.
De brede businesscase van duurzaam ondernemen
Duurzaam ondernemen wordt vaak gelinkt aan drempels/uitdagingen zoals:
- “Dat kost enkel geld, het levert niets of te weinig op.”
- “Mijn klant wil hier niet voor betalen.”
- “Zolang ik moet concurreren met landen zoals China, is er in mijn bedrijf geen ruimte voor ESG.”
Daarom is het belangrijk om inzicht te hebben in de ‘brede businesscase’ van duurzaam ondernemen. Bedrijven die de stap zetten van ad-hocinitiatieven (zoals het plaatsen van zonnepanelen of het opzetten van een welzijnsbeleid) naar het integreren van ESG in de bedrijfsstrategie (zodat ESG wordt meegenomen in het beslissingsproces van alle departementen op alle niveaus), doen dit vanuit de overtuiging dat dit waarde zal creëren en risico’s zal managen voor hun bedrijf. De voordelen voor bedrijven zijn divers en verschillen afhankelijk van onder andere de bedrijfscontext, ambities en sector:
- Innovatie en concurrentievoordeel: duurzaamheid kan innovatie stimuleren. Het stimuleert en – in sommige situaties – dwingt je zelfs als bedrijf om nieuwe, milieuvriendelijke technologieën en oplossingen te ontwikkelen. Denk maar aan de vele ‘groene’ varianten van bestaande producten en nieuwe oplossingen. Duurzame bedrijfspraktijken kunnen deuren openen naar groeiende markten van milieubewuste consumenten. Dit kan je een concurrentievoordeel en hoger marktaandeel opleveren in een snel veranderende markt en economische omgeving.
- Kostenbesparing: duurzame praktijken kunnen leiden tot lagere operationele kosten. Denk bijvoorbeeld aan het reduceren van afval, een lager energieverbruik (lees ook het artikel 'Blijf meester over je energiefactuur', To The Point 02/2023 of het hergebruik van grondstoffen en materialen. Met andere woorden: een efficiënt gebruik van hulpbronnen kan de operationele kosten in jouw organisatie verlagen en de winstgevendheid vergroten.
- Compliance met regelgeving en normen: beleidsmakers lanceren alsmaar meer initiatieven om duurzaam ondernemen te stimuleren, van expliciet zaken verbieden (zie onder meer de regels voor CO2-uitstoot en stikstof), meer transparantie (het rapporteren van duurzaamheidsprestaties) of het belonen van milieuvriendelijke investeringen via premies en subsidies. Indien niet voorbereid, kan dit leiden tot hoge kosten om hier last minute aan te voldoen, ‘stranded assets’ en boetes voor het niet naleven van duurzaamheidsregelgeving of -normen.
- Toegang tot kapitaal: investeerders integreren steeds vaker ESG-criteria in hun besluitvormingsproces. Scoor je als bedrijf hoog op duurzaamheidscriteria? Dan krijg je makkelijker toegang tot kapitaal en maak je kans op gunstigere financieringsvoorwaarden. Daarnaast worden ESG-criteria steeds vaker geïntegreerd in waarderingsoefeningen door onder andere private-equityspelers. Je kan dus als bedrijf een hogere waardering krijgen door ESG te integreren in je bedrijfsvoering.
- Risicobeheer: duurzaamheid integreren in de strategie helpt je als bedrijf future-proof te opereren. Dit is mogelijk door op een duurzame manier waarde te creëren en risico's te identificeren en te managen die verband houden met onder meer regelgeving, reputatieschade en problemen in de toeleveringsketen. Voorbeelden van risico’s zijn de impact van klimaatverandering op de toeleveringsketen (fysieke risico’s) of boetes voor het niet naleven van duurzaamheidsnormen (transitierisico’s).
- Een sterk(er) employer brand: uit onderzoek blijkt dat jonge generaties (generatie Z) de voorkeur geven aan werkgevers met een sterke focus op duurzaam ondernemen. Bedrijven die duurzaamheid omarmen, slagen er dus beter in om getalenteerde medewerkers aan te trekken en te behouden. Niet onbelangrijk in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt…
Houd rekening met pittige uitdagingen
Naast de brede businesscase worden bedrijven ook geconfronteerd met uitdagingen om duurzaamheid te integreren in hun bedrijfsstrategie. Een selectie van mogelijke uitdagingen waarmee bedrijven rekening moeten houden:
- Kosten en investeringen: de implementatie van duurzame praktijken kan aanvankelijk hoge kosten met zich meebrengen, zoals het upgraden van productiemethodes, het vervangen van verouderde apparatuur of het investeren in hernieuwbare energiebronnen. Ben je als bedrijf bereid om deze investeringen te doen, vooraleer je hiervan op langere termijn de vruchten plukt?
- Regelgeving en compliance: duurzaamheid gaat vaak hand in hand met strengere regelgeving, vooral op het vlak van milieu en arbeidsvoorwaarden. Als bedrijf moet je je dus aanpassen aan nieuwe spelregels, wat juridische en operationele uitdagingen met zich mee kan brengen.
- Een complexe toeleveringsketen: het verzekeren van duurzaamheid in de hele toeleveringsketen kan ingewikkeld zijn, vooral voor wereldwijd opererende bedrijven. Het vereist nauwgezette monitoring en samenwerking met leveranciers, wat kan leiden tot extra inspanningen en kosten.
- Een aangepaste bedrijfscultuur: duurzaam ondernemen vereist vaak een verandering in de bedrijfscultuur en mindset. Als je jouw medewerkers bij dit veranderingsproces betrekt, kan dit de nodige tijd en investeringen vragen om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen.