Ondanks hun fascinatie voor nieuwe technologieën, zijn Jan en Nils ervan overtuigd dat technologie ‘altijd’ een ondersteunende rol zal spelen. Digitaliseren is het doel, de technologie het middel en de mens de meester over de toepassing ervan. “Wij zetten vooral in op het ondersteunen van mensen en automatiseren routineprocessen en -handelingen om zo medewerkers te ontlasten van repetitieve handelingen. Op die manier komt er meer tijd vrij om creatieve oplossingen te ontwikkelen en te focussen op de klant. Welke technologie je daarvoor inzet, hangt samen met de vereiste performantie, de langetermijnstrategie en de businessdoelstellingen.”
Robotic Process Automation (RPA) bijvoorbeeld automatiseert vooral processen aan de ‘voorzijde’. Maar steeds vaker graaft het team van Jan nog een laagje dieper, tot op systeemniveau. Een voorbeeld? “BDO Jersey bouwt momenteel een prototype van een door artificiële intelligentie (AI) aangestuurde HR-assistent”, weet Nils. “Stel je voor, de HR-afdeling van een bedrijf met enkele honderden of zelfs duizenden medewerkers krijgt dagelijks tientallen, vaak dezelfde vragen van medewerkers. Dankzij een op maat gemaakt algoritme wordt elke vraag volautomatisch gerouteerd naar de juiste databron en met een minimale foutenmarge beantwoord.”


De vraag die elke bedrijfsleider of ondernemer wakker houdt, luidt: ‘Hoe maak je vandaag een ‘verstandige’ keuze terwijl de technologie tegen een razendsnel tempo evolueert?’ Jan: “Laat je niet verleiden of misleiden door een hype, maar verken de mogelijkheden en de waarde van een nieuwe technologie in kleine stapjes. Experimenteer vooraleer je zwaar investeert! Wij, als BDO, geven het goede voorbeeld en stellen onszelf als businesscase bij de klanten voor.” Walter Vanherle, BDO’s innovatiegoeroe, noemt het samenspel van strategie en acties het bananenmodel (lees het artikel ‘Living Tomorrow en BDO delen dezelfde innovatiespirit’). “ChatGPT, om een recent voorbeeld te noemen, is een hype, maar de achterliggende technologie - de generatieve artificiële intelligentie – is bijzonder waardevol en zal tot heel wat toegespitste of puntoplossingen leiden. Kijk maar wat er gebeurde met de cloud.”
Hoe sterk je inzet op technologie hangt uiteraard af van de sector waarin je als bedrijf actief bent, wat de concurrentie doet en welke voorsprong je kunt nemen dankzij de meerwaarde die de technologie jouw business levert. Nils: “Hoe dan ook moet een bedrijf dat relevant wil blijven in de toekomst het olympisch minimum halen. Zoniet verzwakt het zijn concurrentiepositie en speelt het niet (meer) mee aan de top. Het is een paradox, hoe meer bedrijven op een specifieke technologie inzetten, hoe kleiner de voorsprong die je kunt nemen wordt, maar hoe urgenter het wordt om te volgen.”
Een absolute voorwaarde om technologie zinvol in te zetten, is zorgen dat je op de hoogte bent en blijft van de nieuwe evoluties. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is het vaak niet. “Sensibiliseren is deel van onze opdracht. Via uiteenlopende initiatieven, zoals Vision 2030 sensibiliseren we klanten, prospects en intern de collega’s”, zegt Jan. “Zo bieden we inzicht in wat vandaag al mogelijk is en wat de toekomst zal brengen. Tegelijk verkennen we de impact van de trends op de business van de klant en ontwikkelen we mogelijke scenario’s hoe het bedrijf kan evolueren.”
“Zonder de medewerkers uit het oog te verliezen”, benadrukt Nils. “Als de mensen niet mee zijn met het verhaal, haken ze af en zal de nieuwe technologie moeilijk voet aan de grond krijgen. Vandaar het belang om technologische innovatie te combineren met een ‘change management’-programma.” En met degelijk riskmanagement. Elke technologie creëert kansen maar even goed risico’s. “Een algoritme kan verkeerde output genereren omdat het steunt op biases of vooroordelen van de ontwikkelaar”, geeft Jan als voorbeeld. “Of nog: wanneer je bedrijfsgevoelige informatie deelt via ChatGPT wordt die informatie openbaar en dus ook beschikbaar voor concurrenten of cybercriminelen (FraudGPT). Gelukkig kunnen we die risico’s ook weer afdekken met nieuwe oplossingen. Hoe dan ook is blind omgaan met risico’s uit den boze, net zoals het bannen van technologie dat is.”

Het staat buiten kijf dat technologie het innovatievermogen aandrijft. Heeft het ook impact op ons denkvermogen? “Wie heeft al gehoord van een ‘prompt engineer’?”, kaatst Nils de bal terug. “Een prompt engineer gaat ontdekken wat de meest wenselijke input is om een bepaalde output te bereiken. Hij gebruikt generatieve AI om problemen op te lossen, zoals een ‘data engineer’ data ontsluit voor analyse. Tot voor kort was het vooral zaak om snel je weg te vinden in de berg aan informatie die een zoekopdracht opleverde. Je moest met andere woorden goed kunnen googelen. Vandaag is de kunst om de juiste vragen te stellen aan ChatGPT zodat je snel en to the point een accuraat en waarheidsgetrouw antwoord krijgt. Dat vergt een nieuwe manier van denken gecombineerd met een kritische houding. De aanstormende generaties technologen hebben dat denkproces grotendeels onder de knie.”
Vandaar het belang voor BDO om aantrekkelijk te zijn voor die jonge generaties. “Vanuit onze innovatiecultuur en de manier waarop we dag in dag uit nieuwe technologische grenzen verkennen, willen we potentiële medewerkers sensibiliseren om voor BDO te kiezen.” Zo organiseert Jan geregeld een zgn. ‘Techday’ waar zijn team nieuwe technologieën of toepassingen tegen het licht houdt, onderbouwt of doorprikt. En die ook aftoetst bij de collega’s uit andere vakgebieden (legal, finance, tax, risk, …) om zo de kansen én valkuilen te detecteren. Nils: “Als innovatieve speler kun je de technologiehypes niet negeren, want ze openen de deur naar een breder gesprek. Het laat bijvoorbeeld toe om een kandidaat die komt solliciteren als data-analist de ogen te openen voor alle andere opties die mogelijk zijn met die technologie. En geloof me vrij: we zijn nog lang niet aan het einde van ons verhaal.”