Leadership as a Service

Gewoon een tagline of een engagement voor de toekomst?

BDO Interim Management pakt trots uit met een nieuwe tagline ‘Leadership as a Service’. Vandaag de dag is het al ‘as a service’ wat de klok slaat. Toch staat dit los van alle hypes. We lichten graag even toe waarom dit motto perfect past bij onze werkwijze.

De evolutie van Interim Management: twee grote ontwikkelingen

BDO is sinds 2008 een succesvolle speler op de Belgische interim management markt. In die 15 jaar is die markt evenwel heel veel geëvolueerd.

Een belangrijke trend was de toename van het aantal kandidaten voor tijdelijke opdrachten op freelance basis. Mensen beslissen makkelijker dan vroeger om op zelfstandige basis te gaan werken en creëren ook vaker een managementvennootschap voor hun professionele activiteiten. Een ander fenomeen is de groei aan nieuwe initiatieven in en rond de markt van interim management. Deze is in essentie niet gereguleerd: je hebt geen enkele erkenning of toestemming nodig om je als intermediair op deze markt te begeven. De deur stond dus open voor iedere start-up en spin-off om te komen meespelen.

Deze twee ontwikkelingen leidden vanzelfsprekend tot een bloeiende maar zeer competitieve markt. Wat op zijn beurt leidde naar meer specialisatie. Waar in de beginjaren de meeste kantoren vrij generalistisch waren in hun aanpak en marktpositionering zie je recenter veel meer een verdeling in segmenten en sub-segmenten, en geen niche blijft onbediend.

Er zijn nog twee andere aspecten over de interim management markt die belangrijk zijn om te weten. Enerzijds zien we een sterke ontwikkeling van online platformen maar anderzijds is er ook het belang van persoonlijke netwerken om aan opdrachten te komen. Naar schatting de helft van de markt verloopt niet via professionele tussenpersonen (inclusief online) maar komt tot stand via netwerking.


De kenmerken van een (goede) interim manager

Voor we het hebben over hoe we jouw business kunnen helpen groeien met behulp van onze interim management services, laten we het eerst hebben over wat nu precies de kenmerken zijn van een (goede) interim manager.  

Ten eerste willen we wijzen op het onderscheid dat we maken tussen ‘gewone’ freelancers enerzijds en interim managers anderzijds. De sleutel ligt in het woord ‘management’. Zelfs al bestaat er geen geijkte definitie van de term interim management, toch is de regel dat een interim manager een freelancer is met een uitgesproken managementervaring en meerwaarde in het leidinggeven.

Voor ons bij BDO zijn interim managers altijd hooggekwalificeerde professionals die bij hun klanten realistische en in de praktijk geteste oplossingen aanbrengen binnen het kader van een opdracht van beperkte duur. Deze oplossingen moeten niet alleen effectief zijn op de korte termijn maar dienen ook een langetermijneffect met zich mee te brengen. Vaak gaat het om complexe opdrachten die draaien rond verandering, transformatie of turnaround management, verbeteringsprojecten, crisismanagement of strategieontwikkeling. Vergeleken met de archetypische businessconsultants zullen interim managers niet alleen een advies aanreiken aan hun klanten, maar ook de mouwen oprollen om de voorgestelde oplossingen effectief te (helpen) implementeren.  Ze zijn ‘agile’ en vanuit hun ervaring in staat om steeds vlot in te spelen op nieuwe, onverwachte omstandigheden. Ze bieden leadership as a service, in de betekenis dat ze hun leiderschapskwaliteiten ten dienste stellen van hun klant, in functie van de context en voor zolang als het nodig is.

BDO Interim Management: practische oplossingen, duurzame resultaten

De insteek van “Leadership as a Service” is om aan te tonen dat wij onze klanten met échte oplossingen willen tegemoet komen door topkandidaten te selecteren voor de ons toevertrouwde opdrachten. In onze filosofie  is dat door de bijzondere combinatie van kennis, ervaring, persoonlijkheid en culturele fit.  

Voor een dienstenorganisatie als BDO is service-driven zijn deel van ons DNA. We vinden het van het grootste belang dat onze interim managers dezelfde mindset delen. Het verwezenlijken van werkbare oplossingen en aanbrengen van betekenisvolle change bij onze klanten, op een manier die effectief en duurzaam is, is een ultieme vorm van dienstverlening. De interim managers doen dit niet voor hun eigen eer en glorie maar voor hun klant: ze maken zich ondergeschikt aan het te bereiken resultaat.

Bij BDO zijn we nuchter en pragmatisch. Het komt er op aan om oog te hebben voor wat er echt toe doet voor onze klanten en de problemen aan te pakken die essentieel zijn, op het juiste niveau. Dat is wat je van een echte business partner mag verlangen. Ongeacht met welke BDO-expertise je als klant in contact komt, je zal steeds dezelfde ervaring krijgen: we nemen een persoonlijk engagement op om praktische en werkbare oplossingen aan te brengen. En hetzelfde geldt dus ook voor onze interim managers. 

Sommigen noemen zich specialist in “executive” interim management. Anderen zeggen te focussen op C-level posities. Wij passen ons liever aan aan de ‘taxonomy’ van onze klanten. Het gaat er uiteindelijk om zo helder mogelijk te communiceren. Bijvoorbeeld door leadership ook gewoon leadership te noemen.

Leadership aanbrengen met een duidelijke service drive als insteek. Dat is waar het bij BDO Belgium om draait. ‘Leadership as a Service’ is daarom geen slogan maar de synthese van onze visie.

Steven Cornand


Bij BDO Interim Management staan we open voor opdrachten voor zowat elke tijdelijke managementrol. 

Dan spreken we lang niet alleen over financiële rollen, maar leidinggevende rollen in elk vakgebied. 
Onze dienstverlening is om jou te ontzorgen wanneer je zoekt naar een tijdelijk leadership profiel, ongeacht in welke regio, sector of expertisegebied.