Verduidelijking energiecontracten: processen, rollen en verantwoordelijkheden

Voor local offtake en CPPA's

De afgelopen jaren hebben local offtake contracten en CPPA-contracten (Corporate Power Purchase Agreement) aan populariteit gewonnen in de energiesector.  
Met dat soort energiecontracten kunnen b2b-klanten volledig of gedeeltelijk gebruikmaken van de energie die door een windturbine wordt geproduceerd. Er kunnen verschillende varianten van CPPA-contracten worden gemaakt. Dat hangt onder meer af van de afstand van de windturbine tot de locatie van de b2b-klant of de hoeveelheid opgewekte energie die wordt verbruikt. 
Naarmate de aandacht voor local offtake contracten en CPPA-contracten in de energiesector toenam, werd het ook duidelijk dat er meer van die contracten zouden worden afgesloten. 
Omdat deze contracten vrij nieuw zijn, laat de markt echter uiteenlopende contractparameters toe: 
  • Tarieven: vaste of variabele tarieven, klikprijzen, enz. 
  • Mogelijkheid van gedeelde onevenwichtskosten (‘balancing cost’) 
  • Mogelijkheid om de windturbine te stoppen bij overproductie in de markt 
  • Behandeling van groenestroomcertificaten en garanties van oorsprong 
  • … 
Al die verschillende contractparameters vormen een uitdaging bij het dagelijks doeltreffend beheren van de uiteenlopende contracten. 
Een van de klanten van BDO, een belangrijk bedrijf in de energiesector, werd geconfronteerd met de toegenomen vraag naar dit soort contracten. Omdat er geen vastomlijnd proces was met formele rollen en verantwoordelijkheden, kwamen er alsmaar meer moeilijkheden met het beheer van die contracten naar voren.  

Uitdaging 

Door die toegenomen vraag kreeg het bedrijf te maken met een aantal dringende uitdagingen. Dat leidde na verloop van tijd tot de volgende moeilijkheden 


Duidelijke structuur en richtlijnen waren nodig

Een toename in complexiteit als gevolg van de inherente uitdagingen van de energiesector:

  • met betrekking tot het aanwijzen van de evenwichtsverantwoordelijke partij (BRP – Balancing Responsible Party) 

  • met betrekking tot het aanwijzen van de partij die de onevenwichtskosten ondersteunt;  

  • met betrekking tot beslissingen over de mogelijkheid om de windturbine te stoppen; 

  •  

Operationele problemen door de betrokkenheid van meerdere partijen en systemen bij het beheer van contracten  

Handmatige verwerking en parametrisering van databases op grote schaal 

Gebrek aan inzicht in de rollen en verantwoordelijkheden van werknemers met betrekking tot die contracten 

Onvoldoende communicatie tussen collega's, waardoor informatie verloren ging 

BDO's op maat aanpak & oplossingen

Om die problemen het hoofd te bieden, stelden onze experts van BDO Management Consulting een allesomvattende oplossing voor het bedrijf voor. Er werd een passend en pragmatisch antwoord geboden op de hierboven vermelde problemen.  

Samengevat werden de volgende acties ondernomen om die problemen aan te pakken: 

  • Ontwerp van een compleet proces, van prospectie tot dagelijks operationeel beheer 

  • Verduidelijking en toelichting van rollen en verantwoordelijkheden van teams 


  • Evaluatie en verbetering van procesgerelateerde kwesties 

  • Analyse van alle contractvarianten en de impact ervan op de activiteiten 

  • Opmaak van een geconsolideerde en gedetailleerde checklist per partij met de vereiste acties voor zowel het opstellen van contracten als het dagelijkse contractbeheer 

energie case

Impact en resultaat

Na het ontwikkelen en implementeren van de processen samen met het bedrijf, waren er verschillende positieve resultaten. Dat leidde uiteindelijk tot een beter beheer en een betere opvolging van contracten voor local offtake en CPPA-contracten. 

Een samenvatting van de concrete resultaten: 

  • Er werd een vastomlijnd compleet proces ingevoerd om de operationele efficiëntie te verbeteren. 

  • De leden van elk team kennen nu duidelijk hun rollen en verantwoordelijkheden. 

  • Er is een samenhangend overzicht van de dagelijkse acties die nodig zijn bij het opstellen en beheren van contracten, rekening houdend met de diverse mogelijke parameters. 

  • Andere verbeterpunten werden aangeboden, zodat de klant processen en systemen rond local offtake en CPPA-contracten verder kan verbeteren.  




Benieuwd hoe onze persoonlijke en pragmatische oplossingen het contractbeheer en de opvolging van je energiebedrijf kunnen verbeteren ? Neem contact op met één van onze BDO-experts.

Neem voor meer informatie contact op met BDO-experts Marie d'Hollander, Michel Neirinckx of Grégory de Streel. Ze helpen je graag met hun grondige expertise en sectorspecifieke kennis.