BankB & BDO: naar succesvolle DORA-implementatie

De kracht van pragmatisme en expertise bij regelgeving

BankB is de kleinste bank van België met een unieke positionering in de markt. Met een traditioneel bankmodel trekt de bank deposito’s aan via spaarboekjes en termijnrekeningen, en gebruikt deze middelen om op maat gemaakte hypothecaire kredieten te verlenen.  

Als nichespeler richt BankB zich specifiek op complexere dossiers en een oplossingsgerichte aanpak voor klanten die bij grote banken geen gehoor vinden. Onder leiding van een gedreven team biedt BankB maatwerk waar standaardoplossingen niet volstaan. 

De samenwerking tussen BankB en BDO ontstond vanuit een concrete behoefte: het navigeren door de groeiende regelgeving in de financiële sector, met een specifieke focus op DORA (Digital Operational Resilience Act) en de EBA-richtlijnen (European Banking Authority) voor outsourcing. 

Navigeren door complexe regelgeving

Begin 2025 trad DORA officieel in werking, een Europese wetgeving rond IT-risicobeheer en digitale operationele weerbaarheid. Voor de praktische implementatie van deze complexe regelgeving zocht BankB een partner met diepgaande kennis en ervaring in de sector. Patrick Herwegh, Chief Information Officer bij BankB, licht toe: ‘We waren op zoek naar een partij die kennis heeft van de wetteksten en deze te vertalen in procedures en beleid op maat van onze bank. En die dit ook doet bij meerdere partijen, zodat we best practices van andere financiële instellingen kunnen meenemen.’

Een partnerschap op maat

Voor deze samenwerking zijn de experten van BDO frequent fysiek aanwezig bij BankB, wat zorgt voor een nauwe integratie in de organisatie. ‘Voor mij voelt het bijna alsof ze een toevoeging zijn aan het team, als interne collega's', merkt Kimberly Vergucht, Head of Risk, op. ‘Er is een heel goede verstandhouding en een heel open communicatie.’

Een belangrijk aspect van het project was de afstemming tussen de drie verdedigingslinies binnen de bank. Kimberly legt uit: ‘Binnen DORA heb je verschillende building blocks. Eén daarvan is ICT risk management, wat niet betekent dat dit alleen onder de verantwoordelijkheid van de second line of defense valt. Risicobeheer moet door alle linies en met name het management worden opgenomen, met voor elke lijn een verschillende rol.’

Samen met partners als BDO kunnen we blijven bouwen aan een bank die niet alleen voldoet aan alle regelgeving, maar die vooral een verschil maakt voor klanten met niet-standaard behoeften.

Pragmatisme en vertrouwen als basis

Wat de samenwerking met BDO bijzonder maakt, is volgens BankB de pragmatische aanpak en het wederzijds vertrouwen. ‘Wij maken over het algemeen niet zo’n groot verschil tussen interne en externe medewerkers’, zegt Patrick. ‘We zijn van nature heel toegankelijk, en dat wordt ook doorgetrokken naar de consultants waarmee we samenwerken.’

Het succes van de samenwerking blijkt ook uit het feit dat BDO regelmatig presenteert voor het directiecomité en de Raad van Bestuur van BankB. ‘Dat spreekt voor het vertrouwen dat we hebben en dat wij BDO beschouwen als partner of als deel van de organisatie, eerder dan een externe consultant’, benadrukt Patrick. 

BankB waardeert ook de transparantie en kwaliteitsbewaking bij BDO: ‘Bij andere consultants zie je vaak een verschil tussen wie de pitch geeft en wie het project daadwerkelijk uitvoert’, zegt Patrick. ‘BDO is sinds het begin transparant over de collega’s die aan het project meewerken. Daarnaast voert de Partner ook kwaliteitscontroles uit op alle deliverables en wordt het team actief begeleid, wat het vertrouwen versterkt.’

Bouwen aan de toekomst

Met de expertise van BDO blijft BankB werken aan haar missie om maatwerk te bieden in de bankensector. Dankzij de succesvolle implementatie van DORA is de bank nu nog beter voorbereid op de uitdagingen en kansen van de toekomst, met een stevig fundament in regelgeving en risicobeheer.