DAP

Een verzekeraar die zich inzet voor mensen en duurzaamheid

Sinds jaar en dag helpt DAP ondernemers en creatievelingen aan een betere toekomst voor iedereen te bouwen. Christophe Degauquier, de operationeel directeur van DAP, wil mensen in nood helpen door risico’s te spreiden binnen een grotere gemeenschap. Vandaag bedient DAP ongeveer 40.000 klanten in België, vanuit 10 kantoren. Via het initiatief DAP Solidarity draagt het hele bedrijf bij aan sociale projecten die een verschil maken. 

Innovatie in het bloed

Voor de geboorte van DAP moeten we terug naar 1948, toen de grootvader van Christophe het makelaarskantoor oprichtte in Wallonië. Doorheen de jaren evolueerde het familiebedrijf mee met de veranderingen op de markt en met nieuwe technologie. In 1982 ging Christophes vader Bernard aan de slag bij het bedrijf, om de digitale transformatie in goede banen te leiden en daarna terug zijn eigen weg te gaan. Toen hij later terugkeerde, nam hij alle klanten over van zijn vader. Zo legde Bernard de basis voor het DAP zoals we dat vandaag kennen. Er werden nieuwe samenwerkingen gesmeed en fusies afgerond, en alle werknemers kregen de kans om aandeelhouder te worden. Op die manier ontstond een participatieve structuur. 

De visie van een sociale ondernemer

Voor Christophe draait het bij DAP om meer dan verzekeringen alleen: “Ik wil projecten zien met een sociale, menselijke en ecologische dimensie die zo veel mogelijk mensen ten goede komen.” Christophe had eerst weinig zin in de verzekeringsbranche. Hij kwam dan ook uit de wereld van non-profitorganisaties en startups. Maar in 2018 kwam hij toch aan het hoofd van het Brusselse DAP-kantoor te staan en werd hij operationeel directeur van de groep. 

De afgelopen jaren heeft DAP zichzelf omgedoopt tot ‘sociale makelaar’, onder meer met innovatieve projecten zoals DAP Solidarity. Via die weg kunnen klanten 10% van hun premie doneren aan liefdadigheidsinstellingen waarmee het bedrijf samenwerkt. Dat initiatief weerspiegelt de bredere ambitie van DAP om de ongelijkheid in onze samenleving aan te pakken, door traditionele verzekeringen te koppelen aan een sterk sociaal engagement. Een unicum in de financiële wereld. 

Duurzame banden smeden

DAP verkiest langdurige relaties boven winst op korte termijn. Het bedrijf biedt zijn uiteenlopende verzameling van klanten een persoonlijke service, van volledig digitale oplossingen tot praktische ondersteuning. “We mikken op banden die jaren standhouden, niet gewoon op een snelle transactie”, zegt Christophe. 

Om klanten een hoogstaande service te bieden, investeert DAP bovendien in het welzijn van zijn werknemers met onder meer teambuildings, opleidingen en gezondheidsinitiatieven. Want om duurzaam te kunnen groeien, heb je tevreden klanten en een gemotiveerd team nodig, zo vindt Christophe. 

Sociale verantwoordelijkheid en groei

Als eerste ‘solidaire verzekeraar’ in België schenkt DAP elk jaar ongeveer 200.000 euro aan goede doelen en maatschappelijke initiatieven. Bovendien ondersteunt het bedrijf een brede waaier aan sociale projecten, van kinderziekenhuizen tot milieuprogramma’s.  

Dat DAP succes heeft als sociale verzekeraar, blijkt uit de groei van de onderneming en uit de aantrekkingskracht die ze heeft op nieuw talent. De vlakke structuur van het bedrijf bevordert het onderlinge vertrouwen en teamwork, waardoor er geen middenmanagement nodig is. Door zoveel belang te hechten aan de menselijke dimensie, vindt het bedrijf weerklank bij zowel zijn werknemers als zijn klanten. Net daardoor blijft DAP floreren op een snel veranderende markt.

Heeft jouw bedrijf hulp nodig bij strategisch management?

Vraag onze BDO-expert om advies op jouw maat.

Dit artikel maakt deel uit van onze 10-delige reeks rond duurzaam ondernemen binnen familiebedrijven. In ons boek ‘Huis van vertrouwen’ delen 10 inspirerende familiebedrijven hun verhaal en blik op de toekomst. 

Om de verdere groei van DAP te realiseren, staan de experten van BDO het bedrijf bij met onze multidisciplinaire expertise.