In deze FAQ-gids behandelen we de meest voorkomende vragen over e-facturatie in België: van de basisdefinities en de tijdlijn voor naleving tot de technische specificaties en de financiële voordelen. Zet je je eerste verkennende stappen op het vlak van e-facturatie of wil je je huidige systeem optimaliseren? Deze veelgestelde vragen helpen je in beide gevallen om probleemloos je weg te vinden in het Belgische landschap van e-facturatie. <br /> <br /> E-facturatie of e-invoicing is niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een kans om je financiële processen te stroomlijnen, het risico op fouten te verlagen en misschien ook te profiteren van een belastingaftrek. Onze experts bij BDO Belgium begeleiden je graag bij elke stap van je e-facturatieproces.
Vanaf 1 januari 2026 wordt e-invoicing verplicht voor B2B-transacties in België. Dit betekent dat bedrijven moeten overschakelen van papieren en PDF facturen naar gestructureerde, digitale facturen, meestal in een UBL-formaat, die via het beveiligd netwerk Peppol worden uitgewisseld. <br /> <br /> Dit type bestanden wordt automatisch door de meeste standaard boekhoudpakketten herkend en verwerkt met minimale manuele inbreng. <br /> <br /> Dit maakt facturatie efficiënter, verlaagt kosten en vermindert administratieve rompslomp. <br /> <br /> Maar de impact reikt verder dan IT alleen. Ook je fiscale, juridische en boekhoudkundige processen worden beïnvloed. <br /> <br /> Voor veel bedrijven is deze verandering complexer dan op het eerste gezicht lijkt – vooral voor grote en internationale bedrijven. Hoe vroeger je start met de voorbereiding, hoe kleiner het risico op operationele of juridische problemen.
Versterk je startup of scale-up met deskundige begeleiding bij waardebepaling, fondsenwerving, juridische structurering, boekhouding, belastingen en meer. Krijg toegang tot op maat gemaakte diensten, inzichten en middelen om uitdagingen het hoofd te bieden en groei te versnellen. Neem contact met ons op voor persoonlijk advies van experts uit de sector.