Nieuw onderzoek legt ESG-trends bij Europese bedrijven bloot

BDO en Mercuri Urval hebben ongeveer 150 bedrijven in 13 Europese landen bevraagd om een beeld te krijgen van hoe ze staan tegenover factoren op het vlak van milieu, maatschappij en goed bestuur (ESG), de obstakels waarmee ze daarbij te maken krijgen en hun belangrijkste drijfveren.  

Dit zijn de belangrijkste resultaten van het onderzoek: 

  • De grote meerderheid van de bedrijven (75%) omarmt ESG als een middel om waarde te creëren in plaats van alleen als een verplicht punt om af te vinken op hun checklist. Steeds meer ondernemingen zien dus in dat duurzame bedrijfspraktijken innovatie en groei kunnen stimuleren. 


  • Bijna alle ondervraagde bedrijven (97%) zijn ervan overtuigd dat duurzaamheid hun bedrijfsmodel en activiteiten zal veranderen. Dat cijfer benadrukt hoe dringend het is om voorrang te geven aan ESG-initiatieven. 

impact sustainability

  • Belanghebbenden verwachten steeds meer van ondernemingen. Zo hebben de meeste bedrijven (78 %) al vragen over duurzaamheid gekregen van klanten, gevolgd door medewerkers en potentiële talenten. Overheidsinstanties sluiten de rij.  

sustainability stakeholders

Bedrijven die duurzamer willen zakendoen, trekken maar beter volop de kaart van ESG. Als ze doordacht een duurzame koers kiezen, wordt het mogelijk om voortdurend te verbeteren door: 
  • meer bewustzijn en expertise op te bouwen over belangrijke duurzaamheidsthema’s, en leidinggevenden en werknemers bij te scholen op dat gebied;  
  • een uitgekiende strategie uit te tekenen die volop in het teken staat van ESG;  
  • hun ESG-gegevens te meten en openbaar te maken;  
  • er voortdurend alles aan te doen om nog duurzamer te werken en zo in te spelen op de veranderende verwachtingen van belanghebbenden en nieuwe wettelijke vereisten. 
Resultaten

Uit de bevraging blijkt dat drie belangrijke factoren bepalen of de ESG-inspanningen van een bedrijf succes opleveren: duurzaamheid als ankerpunt van de bedrijfsstrategie, geëngageerde leidinggevenden en betrokken werknemers.  

Ondernemingen die de omslag naar meer duurzaamheid willen maken, kunnen dan ook niet om hun leidinggevenden heen. Ze moeten hen broodnodige kennis aanreiken, zodat ze de risico’s en kansen op ESG-vlak in kaart kunnen brengen, meetbare doelen en KPI’s kunnen stellen en alle werknemers mee kunnen krijgen. Door activiteiten voor het ontwikkelen van vaardigheden aan te bieden aan leiders en managers, kunnen bedrijven een duurzaamheidscultuur tot stand helpen te brengen en ervoor zorgen dat in alle geledingen van hun onderneming rekening wordt gehouden met ESG.  


Tot slot belicht het onderzoek enkele belangrijke verschillen tussen grote bedrijven en kmo’s. Ook reikt het ondernemingen een stappenplan met uitvoerbare aanbevelingen aan om vooruitgang te boeken in hun ESG-traject. Op die manier kunnen ze op lange termijn waarde creëren voor alle belanghebbenden.