Belasting op meerwaarden – Welke methoden zijn er om je bedrijf te waarderen?

Op dit moment voorziet het regeerakkoord een progressieve belasting van 10% op de gerealiseerde meerwaarden op financiële activa, zonder terugwerkende kracht en met vrijstelling van historische meerwaarden. Met andere woorden, alleen de winsten die worden geregistreerd na de inwerkingtreding van de hervorming zouden worden belast.  

Om je vermogensstrategie te optimaliseren, kan het daarom zinvol zijn om een waardering van je bedrijf uit te voeren en zo de historische waarde ervan te bepalen. Dit resultaat kan hierna dienen als basis voor de berekening van de meerwaarde tussen de inwerkingtreding van de hervorming en de verkoopdatum. 

Na ons vorige artikel over de belangrijkste fasen van een waarderingsopdracht, behandelt dit derde artikel in een reeks van 15 publicaties de waarderingsmethoden. 

Welke waarderingsmethoden zijn er? 

Een waarderingsexpert zal doorgaans meerdere methoden toepassen, geselecteerd op basis van onder andere de maturiteit van je bedrijf en de sector waarin het actief is. Deze methoden, gebaseerd op de financiële theorie, resulteren in drie universele benaderingen: de kostprijsbenadering, de rendementsbenadering en de marktbenadering. Hieronder lichten we ze voor je toe. 

1. De kostprijsbenadering 

Deze waarderingsmethode is gebaseerd op het principe dat een goed niet meer waard is dan wat het zijn eigenaar heeft gekost. In de bedrijfswaardering wordt hierbij vaak de methode van het ‘gecorrigeerde nettoactief’ gebruikt. Deze methode stelt dat de waarde van een onderneming overeenkomt met de waarde van haar nettoactiva (activa minus voorzieningen en schulden), zoals deze in de boekhouding voorkomen, gecorrigeerd voor latente meer- of minderwaarden. Deze verschillen kunnen voortvloeien uit boekhoudkundige waarderingsregels die soms afwijken van de economische realiteit. Een typisch voorbeeld is vastgoed, waarvan de boekwaarde door afschrijvingen vaak lager is dan de marktwaarde. 


Hoewel deze methode eenvoudig is, geeft ze slechts een statisch beeld van het bedrijf en houdt ze geen rekening met de (toekomstige) winstgevendheid. 

2. De rendementsbenadering 

De tweede waarderingsmethode, gebaseerd op rendement, gaat ervan uit dat de waarde van een bedrijf gelijk is aan de verdisconteerde waarde van de toekomstige winsten/cashflows die het zal genereren voor investeerders. De methode van de 'Discounted Cash Flow' (DCF) actualiseert toekomstige cashflows tegen een vereist rendement, afhankelijk van het risico dat investeerders nemen (sector, volwassenheid, financiële hefboomwerking, enz.). 

Economisch gezien is deze methode vaak de meest relevante, omdat ze expliciet rekening houdt met de toekomstige vooruitzichten van het bedrijf en de bijbehorende risico’s en onzekerheden. Technisch gezien brengt de methode echter uitdagingen met zich mee, zoals het opstellen van betrouwbare financiële prognoses en het inschatten van complexe financiële parameters (bijv. de disconteringsvoet of de langetermijngroeivoet). 

3. De marktbenadering 

Volgens de marktbenadering, ook wel de ‘vergelijkende benadering’ genoemd, wordt een bedrijf gewaardeerd op basis van recente verkoopprijzen van vergelijkbare bedrijven. 


Deze benadering omvat twee hoofdmethoden:

  • De eerste methode neemt recente privétransacties op de fusie- en overnamemarkt (M&A) in achting, maar heeft het nadeel dat deze transacties vaak niet transparant zijn 

  • De tweede methode baseert zich op de aandelenkoersen van beursgenoteerde bedrijven. Op basis hiervan worden waarderingsratio’s of multiples afgeleid die de waarde van bedrijven vergelijken met bepaalde financiële parameters (zoals omzet of EBITDA).  
    Deze multiples worden vervolgens toegepast op de financiële cijfers van het te waarderen bedrijf. Veelgebruikte multiples zijn de omzetmultiple (EV/Sales), de EBITDA-multiple (EV/EBITDA) en de koers-winstverhouding (P/E). 

De multiple-methode is eenvoudig te gebruiken en weerspiegelt de marktperceptie, maar het vinden van voldoende vergelijkbare bedrijven kan een uitdaging zijn. 

Samengevat kan de waarde van je bedrijf worden geschat aan de hand van drie universele benaderingen, die elk verschillende waarderingsmethoden omvatten. De waarderingsexpert zal de meest geschikte methoden kiezen op basis van de kenmerken van je onderneming. 

In de volgende editie van deze reeks leggen onze experts uit waarom de gegevens van beursgenoteerde bedrijven nuttig zijn om een privébedrijf of KMO te waarderen en welke aandachtspunten hieraan verbonden zijn. 

Voor vragen over de waardering van je bedrijf kan je contact opnemen met onze experts in bedrijfswaardering

Voor vragen over de fiscale en sociale maatregelen voorgesteld door de regering De Wever I” kan je onze belastingexpert raadplegen:

Lees onze andere artikels over belasting op meerwaarden