Retail

Begeleiding voor uitdagingen in retail, e-commerce, duurzaamheid en veranderend consumentengedrag.

Naar een uitmuntende winkelbeleving voor elke klant

In de retailsector staan bedrijven en hun stakeholders voor pittige uitdagingen, unieke groeikansen en veelbelovende toekomstige trends en ontwikkelingen. Wie als marktspeler in deze snel evoluerende branche het verschil wil blijven maken, moet klaar zijn voor de volgende grote uitdagingen: 

  • de verdere groei van e-commerce – met een grote doorbraak tijdens de coronaperiode – zorgt voor meer en intensievere concurrentie, waarbij traditionele retailers zich moeten herbronnen en aanpassen aan online winkelen 
  • tegelijk zorgt e-commerce voor een doorgedreven centralisatie van toeleveringsketens, met onder meer investeringen in distributiecentra van waaruit koerierdiensten leveringen verzorgen 
  • de retailsector wordt geconfronteerd met (nieuwe)    logistieke uitdagingen, onder andere op het vlak van (geautomatiseerd) voorraadbeheer en (duurzame) transportflows,…) vanwege de grotere vraag naar snelle leveringen 
  • grenzen vervagen: voor de consument is producten aankopen in het buitenland even evident geworden als winkelen bij lokale spelers. Dit heeft gevolgen op fiscaal en douanevlak, en heeft ook raakvlakken met fenomenen als namaak 
  • duurzaamheid is een groeiende zorg, met consumenten die steeds meer waarde hechten aan milieuvriendelijke producten, verpakkingen en sustainability

Retail is een sector boordevol opportuniteiten, met onder meer: 

  • de opkomst van duurzaamheid: laadpalen op winkelparkings, (duurzaam) vervoer van online bestellingen, aangename arbeidsvoorwaarden voor winkelpersoneel, een aanbod van lokaal geproduceerde producten,…  
  • voor de financiering van nieuwe retailprojecten worden strengere voorwaarden bij investeerders van kracht, wat een extra impuls kan geven aan een verdere verduurzaming van de sector 
  • e-commerce zal blijven groeien, maar ook de aandacht voor zogenaamde omnichannel-retailervaringen blijft groot (met een mix van online (‘clicks’) en offline (‘bricks’) winkelen 
  • investeer in een gepersonaliseerde winkelbeleving en -communicatie, aangevuld met data-analyse: dit biedt retailers de kans om hun klanten beter te begrijpen en relevante aanbiedingen te doen 
  • een lokale verankering van winkels, dichtbij de klant, kan een belangrijke meerwaarde bieden voor bepaalde klantensegmenten die bereid zijn meer te betalen voor een product- en serviceaanbod van nabij 
  • duurzaamheid en ethisch consumeren zullen de vraag naar groene producten stimuleren 
  • automatisering, zoals zelfscankassa’s en robotica voor magazijnbeheer, zal de efficiëntie vergroten 
  • nieuwe technologieën zoals AR en VR effenen het pad voor een grondige transformatie van de winkelervaring. 

Hoe BDO kan helpen

Om nieuwe groeikansen te grijpen, moeten retailbedrijven: 

  • maximaal inzetten op het automatiseren, digitaliseren en robotiseren van repetitieve taken en processen die geen tot weinig meerwaarde bieden voor de eindklant 
  • inspanningen leveren om consumentengedrag en -trends diepgaand te grijpen, aangevuld met marketingvaardigheden om producten aan te prijzen en klanten aan te trekken 
  • complexe toeleveringsketens beheersen én beheren, omdat dit cruciaal is om de juiste producten op het juiste moment beschikbaar te hebben 
  • investeren in een uitmuntende klantenservice en winkelervaring als essentiële factoren voor het opbouwen van merkloyaliteit 
  • rekening houden met seizoensgebondenheid, kortetermijnverkoop en een strategische planning op lange termijn. 


self-scan


Delivery man

Waarom BDO?

Hoe maakt BDO het verschil voor ondernemers die actief zijn in retail?

  • Onze experten stellen de eindklant centraal: wie is hij of zij en welke behoeftes spelen mee? Het BDO-team luistert actief naar retailondernemers die deze behoeftes willen ontdekken en hun onderneming toekomstbestendig willen maken. Onder meer via het gebruik van nieuwe technologieën, zoals AI-gestuurde software om kostenintensieve taken van medewerkers te automatiseren. 
  • Dankzij onze nauwe contacten met verschillende marktspelers alsook experten binnen ons internationale netwerk in de retailsector heeft het BDO-team een klare kijk op hoe deze branche werkt en wijzigt.

Neem contact op met onze Retail sector expert

We staan klaar om je te ondersteunen in je bedrijfstraject, ongeacht de uitdaging of nieuwsgierigheid.
Onze experts zullen je bijstaan en al je vragen beantwoorden.